Specialpædagogik:
- Feltets oprindelse
Dem og os i optikken
De mange dumpere -
omkring år 1900
# 61 % af drengene
# 65 5 af pigerne
= noget måtte gøres ...
1. De moralske defekte børn
2. Syge børn
3. børn med mangelfulde åndsevner.
1994 - Salamanca -verdenskonference - 92 lande - 25 internationale organisationer
5 Klare budskaber
1. Vi kan ikke havde nogle der ikke går i skole
2. tanken om at børn ikke er ens
3.
4.
5. vi vil uddanne nogle verdensborgere der ikke diskriminerer hinanden
Inklusionens sproglige indtog
Verdenskonference for social udvikling i 1995
Specialpædagogiske foranstaltninger:
-special undervisning
- Støttelærer, en ekstra lærer i undervisningen
- Specialklasse
-Specialskole
Paradigmatisk landskab
- Læringsparadigmer,
- Udviklingspsykologiske paradigmer
= Paradigmer
Fra individ -relation
Fra kognitiv læring til praksisfællesskaber & differentieret læring
Inklusion -
Longing for belonging (Søndergaard)
Alenkær (fællesskabet og dynamikken for alle, med forbehold)
Quvang (inklusion er en måde at tænke på, ingen praksis uden teori og omvendt, nyt begreb i stedet, reflekterende metodikere. Vi er en del at et større inklsusionssystem, politik, fag, skoleledelse).
Hvem ønsker mest inklusion i folkeskolen? Skolelederne eller lærerne?
Krydspres:
Bedre kvalitet og elevpræsentationer
Inklusion af nye kategorier
Inklusion og leg
Sanglege
___________________________________________________________________________________
Hvilke gode pointer har vi lært i dag?
Først og fremmest var gå-et-skridt-frem legen en god leg, da man kunne se de forskellige danne sig et indtryk af hor forskellige slags mennesker står henne idag.
____________________________________________________________________________________
Normalitetsbegrebet
Kulturrelativisme :
- Normalbegrebet vil afhænge af kontekst
- Forbindes med socialkonstruktionismen
- normalbegrebet forbindes med hvor ofte en adfærd forekommer
- Det normale afhænger hvor mange som udvider samme adfærd
- Normalitet er det som de fleste er
- Normalbegrebet vil afhænge af om det medfører ubehag hos personen selv eller andre
- Det normale er det som ikke skaber ubehag
Øvelse:
1. A: normalitet i år 1936
2. A.Ukendt naturfolk B: Vestlig kultur
3. A. Flertallet af mennesker B. Sjældent syn
4. A er ikke ubehageligt B. er ubehageligt
Det nuværende normalitetsbegreb
Dysfunktion (det skal forhindre personen i at fungere i sin hverdag) -> Usædvanlig (Der skal være tale om noget der afviger markant fra flertallet) -> Skade (Det skal af personen selv og/eller omgivelserne ses som skadeligt)
- Feltets oprindelse
Dem og os i optikken
De mange dumpere -
omkring år 1900
# 61 % af drengene
# 65 5 af pigerne
= noget måtte gøres ...
1. De moralske defekte børn
2. Syge børn
3. børn med mangelfulde åndsevner.
1994 - Salamanca -verdenskonference - 92 lande - 25 internationale organisationer
5 Klare budskaber
1. Vi kan ikke havde nogle der ikke går i skole
2. tanken om at børn ikke er ens
3.
4.
5. vi vil uddanne nogle verdensborgere der ikke diskriminerer hinanden
Inklusionens sproglige indtog
Verdenskonference for social udvikling i 1995
Specialpædagogiske foranstaltninger:
-special undervisning
- Støttelærer, en ekstra lærer i undervisningen
- Specialklasse
-Specialskole
Paradigmatisk landskab
- Læringsparadigmer,
- Udviklingspsykologiske paradigmer
= Paradigmer
Fra individ -relation
Fra kognitiv læring til praksisfællesskaber & differentieret læring
Inklusion -
Longing for belonging (Søndergaard)
Alenkær (fællesskabet og dynamikken for alle, med forbehold)
Quvang (inklusion er en måde at tænke på, ingen praksis uden teori og omvendt, nyt begreb i stedet, reflekterende metodikere. Vi er en del at et større inklsusionssystem, politik, fag, skoleledelse).
Hvem ønsker mest inklusion i folkeskolen? Skolelederne eller lærerne?
Krydspres:
Bedre kvalitet og elevpræsentationer
Inklusion af nye kategorier
Inklusion og leg
Sanglege
___________________________________________________________________________________
Hvilke gode pointer har vi lært i dag?
Først og fremmest var gå-et-skridt-frem legen en god leg, da man kunne se de forskellige danne sig et indtryk af hor forskellige slags mennesker står henne idag.
____________________________________________________________________________________
Normalitetsbegrebet
Kulturrelativisme :
- Normalbegrebet vil afhænge af kontekst
- Forbindes med socialkonstruktionismen
- normalbegrebet forbindes med hvor ofte en adfærd forekommer
- Det normale afhænger hvor mange som udvider samme adfærd
- Normalitet er det som de fleste er
- Normalbegrebet vil afhænge af om det medfører ubehag hos personen selv eller andre
- Det normale er det som ikke skaber ubehag
Øvelse:
1. A: normalitet i år 1936
2. A.Ukendt naturfolk B: Vestlig kultur
3. A. Flertallet af mennesker B. Sjældent syn
4. A er ikke ubehageligt B. er ubehageligt
Det nuværende normalitetsbegreb
Dysfunktion (det skal forhindre personen i at fungere i sin hverdag) -> Usædvanlig (Der skal være tale om noget der afviger markant fra flertallet) -> Skade (Det skal af personen selv og/eller omgivelserne ses som skadeligt)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar