søndag den 9. februar 2014

Lærerolle og identitet 15/10 2013

Lærer-identiteter

Emne
Narrativer som identitetsskabende. Socialkonstruktionistisk optik på lærerpositioner
Indhold
Film – klip
Kort oplæg / slides
Gruppe-opgave
Litteratur

Studieforberedelse

værktøj



Frygten for det brune hjørne – artikel fra Information


En brun sofa på Antvorskov Skole, skabte problemer på lærerværelset. Der sad en særlig grupper magtfulde lærere, fortæller Martin Bayer.
Der var resignerede, måske fagligt dygtige lærere, som både mentalt og fysisk havde trukket sig tilbage fra det engagerede fællesskab. De havde et dårligt kropssprog.
Det brune hjørne betegnes nu som en forpestelse af udviklingsmiljøet.
Det brune hjørne findes på alle skoler, og det er oftest de lærere der bare gerne vil have dagen overstået.
Autonomi  - bøje sig under den professionalisme man er underlagt.

Per Fibæk mener ikke det brune hjørne er aldersbetinget!  Det er ledelsens ansvar at tage sig af det brune hjørne.
Lise Egholm, mener at lederne skal klædes ordentligt på så de kan tage sig af det brune hjørne.


Lærernes nye rollemodel  - artikel fra Information


1.     Et skoleeksempel
Lærere har ikke nydt mindre respekt end i dag.
Christian Torpe, manuskriptforfatter, har i serien Rita, skabt den lærer man ville ønske man havde, men aldrig fik.
Rita-figuren er et spark ind i en verserende debat om lærerrollen. ”Bevidsthed om lærerne skal træde i karakter i rollen som lærer og skal turde at være en autoritet over for eleverne. En god lærer er en der tør at bruge sin personlighed”.
Lærerne vinder ikke respekt ved at understrege deres egen betydning.
2.      Er Rita fiktion eller et ideal i folkeskolen?
Professor i uddannelse og pædagogik (Ning), mener at Rita er ses som et udtryk for et klassekrav og synlig ledelse.  ”Rita er et eksempel på den gode lærer”. Hun er også et eksempel på at man skal turde at træde i kraft, og være en autoritet som lærer. Og et eksempel på at man skal bruge sin personlighed som lærer.
Læreren Christian Arendt, mener at at de danske lærerværelse er delt op, den ene side er der den gamle garde, som kæmpe for de gamle værdier, og så et nyt hold lærere der er dygtige til at skabe relationer.
Christian mener at Ritas personlige engagement i børnene er en del af arbejdet som lærer.



Læringsledelse – lærerens psykologibog


Historie fortælling og selvdannelse

Mads Hermansen

Selvforståelser – selvbegrebet er både et hverdagsord, og et af de centrale begreber i filosofi, sociologi og psykologi.
Når man henviser til ’selv’ har det i følgende betydning

Ø  Det, der hører til mig, fx mit tøj, min bil, min stil, osv.…
Ø  Det, der henviser til identitet.
Ø  Det, der henviser til personlighed.
Ø  Det, der henviser til, at man er sig selv på trods af, at der er en meget forskel på den nyfødte og den aldrende udgave af sig selv.

Mig er en selvdannelsesfaktor.

Identitet er det fænomen, at man danner sin opfattelse af ”sig” i en fortsat undersøgelse af hvad man er ens med og forskellig fra, og på den måde bliver identitetsdannelsen en slags overgreb på eller det, der rummer ’det der hører mig til’.
Personlighed er så lige netop ’min’ kombination af at være ligesom alle andre OG forskellig fra dem.



Autenticitet på dagsordenen


Den professionelle lærerperson skal være troværdig og brænder for et fagligt indhold.
Autenticitet er kernen i den professionelle lærerkompetence.
En lærer skal undervise i overensstemmelse med den personlighed, man nu har.




Per Fibæk

Hvad er den autentiske lærer?
 Først og fremmest en lærer der har en personlig intention med siv undervisning. Det er lærere der vil noget med sin undervisning.  De brænder personligt for at gøre nogle bestemte ting, mht. Til undervisningen.

Er autenticitet forbundet med et personlig engagement?
Ja. Personlig og kropsliggør den intention.

Hvorfor er det personlige kommet på dagsordenen?
Det personlige er vigtigt i virkelighedens verden. Og det har stort set været på dagsordenen hele tiden.

Hvordan kan det læres?
Find ud af hvad du vil med din lærerfunktion. Man skal stå personligt indenfor det. Gør nogle forskellige erfaringer og få prøvet nogle ting af.

Hvis man sætter fokus på lærerpersonen og personlige kompetencer, er der så ikke en risiko for, at det sker på bekostning af faglig viden?
Nej, ikke hvis man inddrager autenticitetsbegrebet.
Man kan ikke være en ægte lærer, hvis ikke man har noget at formidle.



”Vi lærer, at autoriteter er onde” – Artikel, Interview fra Information


Lærere skal stå ved deres autoritet. Tiden i folkeskolen er de år, hvor vores opfattelse af magt, autoriteter og demokrati dannes.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar