Lærer-identiteter
|
|
Emne
|
Narrativer
som identitetsskabende. Socialkonstruktionistisk optik på lærerpositioner
|
Indhold
|
Film – klip
Kort oplæg / slides
Gruppe-opgave
|
Litteratur
|
|
Studieforberedelse
|
|
værktøj
|
|
Frygten for det brune hjørne – artikel fra Information
En brun sofa på Antvorskov Skole, skabte problemer på
lærerværelset. Der sad en særlig grupper magtfulde lærere, fortæller Martin
Bayer.
Der var resignerede, måske fagligt dygtige lærere, som både
mentalt og fysisk havde trukket sig tilbage fra det engagerede fællesskab. De
havde et dårligt kropssprog.
Det brune hjørne betegnes nu som en forpestelse af
udviklingsmiljøet.
Det brune hjørne findes på alle skoler, og det er oftest de
lærere der bare gerne vil have dagen overstået.
Autonomi - bøje sig
under den professionalisme man er underlagt.
Per Fibæk mener ikke det brune hjørne er
aldersbetinget! Det er ledelsens ansvar
at tage sig af det brune hjørne.
Lise Egholm, mener at lederne skal klædes ordentligt på så
de kan tage sig af det brune hjørne.
Lærernes nye rollemodel - artikel fra Information
1.
Et
skoleeksempel
Lærere har ikke nydt mindre respekt end i
dag.
Christian Torpe, manuskriptforfatter, har i
serien Rita, skabt den lærer man
ville ønske man havde, men aldrig fik.
Rita-figuren er et spark ind i en
verserende debat om lærerrollen. ”Bevidsthed
om lærerne skal træde i karakter i rollen som lærer og skal turde at være en
autoritet over for eleverne. En god lærer er en der tør at bruge sin
personlighed”.
Lærerne vinder ikke respekt ved at
understrege deres egen betydning.
2.
Er Rita
fiktion eller et ideal i folkeskolen?
Professor i uddannelse og pædagogik (Ning),
mener at Rita er ses som et udtryk for et klassekrav og synlig ledelse. ”Rita er et eksempel på den gode lærer”. Hun
er også et eksempel på at man skal turde at træde i kraft, og være en autoritet
som lærer. Og et eksempel på at man skal bruge sin personlighed som lærer.
Læreren Christian Arendt, mener at at de
danske lærerværelse er delt op, den ene side er der den gamle garde, som kæmpe
for de gamle værdier, og så et nyt hold lærere der er dygtige til at skabe
relationer.
Christian mener at Ritas personlige
engagement i børnene er en del af arbejdet som lærer.
Læringsledelse – lærerens psykologibog
Historie fortælling og selvdannelse
Mads Hermansen
Selvforståelser – selvbegrebet er både et hverdagsord, og et
af de centrale begreber i filosofi, sociologi og psykologi.
Når man henviser til ’selv’ har det i følgende betydning
Ø
Det, der hører til mig, fx mit tøj, min bil, min
stil, osv.…
Ø
Det, der henviser til identitet.
Ø
Det, der henviser til personlighed.
Ø
Det, der henviser til, at man er sig selv på
trods af, at der er en meget forskel på den nyfødte og den aldrende udgave af
sig selv.
Mig er en selvdannelsesfaktor.
Identitet er det
fænomen, at man danner sin opfattelse af ”sig” i en fortsat undersøgelse af
hvad man er ens med og forskellig fra, og på den måde bliver
identitetsdannelsen en slags overgreb på eller det, der rummer ’det der hører
mig til’.
Personlighed er så
lige netop ’min’ kombination af at være ligesom alle andre OG forskellig fra
dem.
Autenticitet på dagsordenen
Den professionelle lærerperson skal være troværdig og
brænder for et fagligt indhold.
Autenticitet er kernen i den professionelle lærerkompetence.
En lærer skal undervise i overensstemmelse med den
personlighed, man nu har.
Per Fibæk
Hvad er den
autentiske lærer?
Først og fremmest en
lærer der har en personlig intention med siv undervisning. Det er lærere der
vil noget med sin undervisning. De
brænder personligt for at gøre nogle bestemte ting, mht. Til undervisningen.
Er autenticitet
forbundet med et personlig engagement?
Ja. Personlig og kropsliggør den intention.
Hvorfor er det
personlige kommet på dagsordenen?
Det personlige er vigtigt i virkelighedens verden. Og det
har stort set været på dagsordenen hele tiden.
Hvordan kan det
læres?
Find ud af hvad du vil med din lærerfunktion. Man skal stå
personligt indenfor det. Gør nogle forskellige erfaringer og få prøvet nogle
ting af.
Hvis man sætter
fokus på lærerpersonen og personlige kompetencer, er der så ikke en risiko for,
at det sker på bekostning af faglig viden?
Nej, ikke hvis man inddrager autenticitetsbegrebet.
Man kan ikke være en ægte lærer, hvis ikke man har noget at
formidle.
”Vi lærer, at autoriteter er onde” – Artikel, Interview fra Information
Lærere skal stå ved deres autoritet. Tiden i folkeskolen er
de år, hvor vores opfattelse af magt, autoriteter og demokrati dannes.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar