tirsdag den 11. februar 2014

Inklusion, udsathed og AKT 11-02-2014 Observation

Observation




















3 observationspunkter



To former for observation

1. Ustrukturerede
 - Ingen faste fokuspunkter
2. Strukturerede. Indtrykkene kommer til os.
 - Faste fokuspunkter. Opmærksomhed på bestemte ting.

"Mine elskede møgunger"

Umiddelbar observation -
 - En kvinde løber
 - Mand snakker med rød bluse
 - Dreng Græder
 - Dreng beretter om en konflikt
 - Mandlige lærer afdækker hvem den anden aktør i konflikten er
 - Dreng lover at stoppe
 -  Mand og kvinde opsøger den anden angivelige aktør
- Mand og kvinde står foroverbøjet over anden dreng
- Mand taler med anden dreng i et andet rum
 - Anden dreng siger at det bare var for sjov
- Anden dreng får tårer i øjnene
 - Mand og dreng laver aftale om et videre forløb
 - Kvinden går ned i knæ når hun snakker med ham
 - Mand tager anden dreng med hen til første dreng
 - Første dreng sidder i stol
  - Drengene giver hinanden i hånden

Observationsløb

"Michael i midten"

Ustrukturere observation:
Børn sidder i rundkreds
Barn ligger i midten på ryggen på gulvet
Kvinde siger til drengen sæt dig på din plads
Drengen siger nej
Kvinder rejser sig og tager fat i drengens arme og sætter ham op på plads
Dreng griner imens
Barn lægger sig på gulv igen
Kvinde siger: Når hvad skal v nu gøre?
Andre børn rejser sig og begynder at sparke
Andre drenge sætter sig ned igen
Kvinde siger: Hvis du ikke kan sidde ordentligt må du ikke høre historie
Kvinde går ned i knæ og peger pegefinger
En anden dreng rører ved første dreng
Kvinde læser højt
Kvinde vender bogens inderside ud mod børnene
Kvinde siger lyd
Dreng ligger sig igen og en anden sætter sig i midten
Anden dreng sparker i retning af første dreng
kvinde siger sæt dig igen
Dreng sætter sig op

Etik

Bør informanterne altid vide hvad der observeres på?
Er det noget man skal være opmærksom på når det er børn der observeres?

Kvalitativ metode:
Målet - er igennem beskrivelser at finde en ny forståelse
data - ord
Kan mest fortælle om dem der bliver undersøgt

Kvantitativ metode:
Målet - er at udregne for at beskrive og forstå
Data - tal, eksempelvis indhentet fra et spørgeskema.
Man forsøge at sige noget om mange mennesker.




 Vælg altid den korteste vej!!

Gruppearbejde

Observation:
 -Hvor mange børn er der?
 - Hvad laver øsken i væggen?
 - Hvorfor slås de?
 - Hvad sker der efterfølgende?
 - Hvilket papir blev der lavet til at lave papirflyveren?
 - Hvem kaster flyveren?
 - Hvad sker der?
 - Hvorfor kan læreren ikke styre dem?
 -Hvilken time har de?
 - hvorfor er lampen ikke faldet ned?
 - Hvor hopper drengen fra?
 - Hvorfor er stolen væltet?
 - Hvad laver eleverne
 - Hvad står der på tavlen?
Interview:
 - Hvorfor gemmer drengen sig bag bordet?
 - Hvem er manden bag døren?
 - Hvorfor er der en uden for døren?
 - Hvad tænker læreren?
 - Hvorfor griner drengen?
 - Hvorfor tager drengen sig til munden?
 - Hvorfor tror du ikke læreren greb ind?
 - Hvorfor slås de?
 - Hvorfor er der ingen bøger?
 - Hvorfor ingen tasker?
 - Hvad skete der før?
 - Hvor er der blevet lavet en papirflyver?
 - Hvorfor står der luder på tavlen?
 - Hvorfor er der et billede på væggen?
 - Hvad tænker eleverne?
 - Hvorfor er der kaos?
 - Hvorfor kan læreren ikke styre dem?
 - Hvlken time har de?
Andet:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar