Det senmoderne samfund og Erikson
Det senmoderne samfund
Det postmoderne samfund – samfundstendenser påvirker
mennesker. Det samfund vi har i dag. Medier har indflydelse, subkulturer,
forbrug, globalisering
Mediesamfundet
Thomas Ziehe – forsker i pædagogik, det nye samfunds
påvirkning af især unge, narcissistisk ungdom. Han observerede tendenser i
samfundet. 3 primære årsager = penge, medier og traditioner i opløsning.
Kulturelt frisatte = social baggrund betyder mindre. Vi
skaber vores egen identitet. Familien betyder mindre. Religion forsvinder.
Anthony Giddens – mennesket i det postmoderne samfund.
Sociale arenaer. Sociale grupper færdes
i. vi har forskellige roller i hver gruppe. Vi veksler mellem de sociale
arenaer.
Individualitet – Ziehe (individet er i fokus, personen
skaber sit eget liv).
Identitet – to forståelser
·
Den ene forståelse, Vi har en kerne der
udviklersig gennem puberteten – DET HER ER MIG. Erikson går op i den første
forståelse.
Udvikling – øgede krav – krise – næste
udviklingstrin
På hvert udviklingstrin oplever man en
krise. Erikson mener at krisen er et vendepunkt, og det er gentagende.
Pubertet (12):
Udvikling, hormoner, modning,
socialudvikling – øgede krav, forældre sætter grænser for selvstændighed, man
vælger selvuddannelse – krise! – hvem er jeg? Identitetsforvirring – nyt
udviklingstrin (Identitet, identitetsforvirring,
negativ identitet)
Integritet, man skal være den samme rum på tværs af rum – kontinuitet,
den jeg var i går, er jeg også i dag, man er den samme over et vist tidsrum –
mig selv og andre, andre skal opleve mig, som jeg oplever mig
Selvet – menneskets indre forestilling om sig selv.
Negative identiteter: identitetsforvirring, negativ identitet,
overtagelse af identitet
Trip – trap – træsko:
Identitet – fast kerne udvikles i ungdommen
Mål – fast kerne, samme identitet i tid og rum
Problem – ikke alle unge finder den faste kerne, vil evt. veksle mellem
mange identiteter med forvirring og nederlag
·
Den anden, relationelt, identiteten ligger ude i
fingrene, der findes ingen kerne. Socialkontruktionistisk.
Mødet med de andre, forhandler os selv til
hvem vi er.
Konstruktionismen –
Gergen, sprogets betydning, diskurser,
multrifreni, vi er mange roller.
Socialkonstrueret – alting er socialt, det
er vi blevet enige om.
Dialektik – vi påvirkes af hvad samfundet
er blevet enige om, fx uddannelse som lærer
Sproget
- man kan analyserer hvad der er
socialt konstrueret
Det relationelle selv – vi har ikke noget
indre selv, som er fast, selvet forhandles afhængig af hvem og hvor vi er. Vi
er kun noget i kraft af at andre anerkender vi er noget. Andre skal acceptere.
Selvet er til forhandling. Selvet forhandles i sociale arenaer. Man rummer
mange roller. Hver roller spillerman i en bestemt gruppe. Ikke alle roller
passer sammen og ikke alle grupper accepterer alle roller.
Positionering – vi tilbyder hinanden
roller. Subjektsposition, kan sammenlignes med en rolle. Vi tilbyder hinanden
subjektspositioner. Positionerne kan vi acceptere eller afvise bevidst eller
ubevidst. Tilbuddene om positioner kan spores i sproget.
DISKURS – en diskurs er et begreb, som ud
over det der bliver sagt også rummer en værdibaseret forståelse
underoverfladen.
-
Det er et grundvilkår at vi i vores samfund
kan skifte rolle. Erikson og Giddens mente at man skulle stræbe efter noget
fast, utopi.
Man overlever kun hvis man kan spille
forskellige roller.
Trip – trap -træsko
Identitet – forhandles hele livet
Mål – kamæleoner, veksling
Problem – holder en bestemt rolle, og den
rolle passer evt. ikke ind
Ingen kommentarer:
Send en kommentar