tirsdag den 11. februar 2014

Elevens læring og udvikling 2-10-2013 Det senmoderne samfund og Erikson


Det senmoderne samfund og Erikson


 

Det senmoderne samfund

Det postmoderne samfund – samfundstendenser påvirker mennesker. Det samfund vi har i dag. Medier har indflydelse, subkulturer, forbrug, globalisering

Mediesamfundet

Thomas Ziehe – forsker i pædagogik, det nye samfunds påvirkning af især unge, narcissistisk ungdom. Han observerede tendenser i samfundet. 3 primære årsager = penge, medier og traditioner i opløsning.

 

Kulturelt frisatte = social baggrund betyder mindre. Vi skaber vores egen identitet. Familien betyder mindre. Religion forsvinder.

 

Anthony Giddens – mennesket i det postmoderne samfund. Sociale arenaer.  Sociale grupper færdes i. vi har forskellige roller i hver gruppe. Vi veksler mellem de sociale arenaer.

Individualitet – Ziehe (individet er i fokus, personen skaber sit eget liv).

 

Identitet – to forståelser

·         Den ene forståelse, Vi har en kerne der udviklersig gennem puberteten – DET HER ER MIG. Erikson går op i den første forståelse.

Udvikling – øgede krav – krise – næste udviklingstrin

På hvert udviklingstrin oplever man en krise. Erikson mener at krisen er et vendepunkt, og det er gentagende.

Pubertet (12):

Udvikling, hormoner, modning, socialudvikling – øgede krav, forældre sætter grænser for selvstændighed, man vælger selvuddannelse – krise! – hvem er jeg? Identitetsforvirring – nyt udviklingstrin (Identitet, identitetsforvirring, negativ identitet)

Integritet, man skal være den samme rum på tværs af rum – kontinuitet, den jeg var i går, er jeg også i dag, man er den samme over et vist tidsrum – mig selv og andre, andre skal opleve mig, som jeg oplever mig

Selvet – menneskets indre forestilling om sig selv.

Negative identiteter: identitetsforvirring, negativ identitet, overtagelse af identitet

 

Trip – trap – træsko:

Identitet – fast kerne udvikles i ungdommen

Mål – fast kerne, samme identitet i tid og rum

Problem – ikke alle unge finder den faste kerne, vil evt. veksle mellem mange identiteter med forvirring og nederlag

 

·         Den anden, relationelt, identiteten ligger ude i fingrene, der findes ingen kerne. Socialkontruktionistisk.

Mødet med de andre, forhandler os selv til hvem vi er.

Konstruktionismen –

Gergen, sprogets betydning, diskurser, multrifreni, vi er mange roller.

Socialkonstrueret – alting er socialt, det er vi blevet enige om.

Dialektik – vi påvirkes af hvad samfundet er blevet enige om, fx uddannelse som lærer

Sproget  -  man kan analyserer hvad der er socialt konstrueret

 

Det relationelle selv – vi har ikke noget indre selv, som er fast, selvet forhandles afhængig af hvem og hvor vi er. Vi er kun noget i kraft af at andre anerkender vi er noget. Andre skal acceptere. Selvet er til forhandling. Selvet forhandles i sociale arenaer. Man rummer mange roller. Hver roller spillerman i en bestemt gruppe. Ikke alle roller passer sammen og ikke alle grupper accepterer alle roller.

Positionering – vi tilbyder hinanden roller. Subjektsposition, kan sammenlignes med en rolle. Vi tilbyder hinanden subjektspositioner. Positionerne kan vi acceptere eller afvise bevidst eller ubevidst. Tilbuddene om positioner kan spores i sproget.

 

DISKURS – en diskurs er et begreb, som ud over det der bliver sagt også rummer en værdibaseret forståelse underoverfladen.

-

Det er et grundvilkår at vi i vores samfund kan skifte rolle. Erikson og Giddens mente at man skulle stræbe efter noget fast, utopi.

Man overlever kun hvis man kan spille forskellige roller.

 

Trip – trap -træsko

Identitet – forhandles hele livet

Mål – kamæleoner, veksling

Problem – holder en bestemt rolle, og den rolle passer evt. ikke ind

 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar