søndag den 9. februar 2014

Elevens læring og udvikling 18/9 2013 Erikson

Almen dannelse – elevens læring og udvikling

18/9 2013


Erikson à De psykosociale faser

Historie – 1940’erne. Fokus på børn, hvad har børn behov for? Og det var i skyggen af 2. verdenskrig. Børn trivedes ikke på de oprettede børnehjem. Før troede man at mad var det største behov men de skulle have: mad, den samme omsorgsperson der går igen, kropskontakt.
Hvad er omsorg?
-          Tilsyn, fysisk
-          Tilknytning, følelsesmæssigt
-          Stimulation, kognitivt

Observationsøvelse: Taber-Kenneth – Erikson og tilknytningsteorien, bygger på et biologisk og psykisk udvikling med indflydelse af samfundet.
8 faser med hver deres krise
è Kan løses negativt eller positivt
è Erikson mener man udvikler sig hele livet.
                       
Erikson forstår en krise som et vendepunkt, en mulighed for udvikling, igennem kriserne bliver vores identitet formet.
Latens-perioden, 6-12 år, er den vigtigste periode i et menneskes liv.

John Bowlby – Engelsk udviklings psykolog


2 systemer; Søge tilknytning – udforske verden.
Udforskning:
Børn er nysgerrige, de udforsker, smager og bruger sanser. Når verden bliver skræmmende vender barnet tilbage til den sikre base (des mere sikker man er på at blive grebet, des længere tør man at gå). 
Mary Ainsworth:
Den måde vi i barndommen lærer at knytte os til andre på, danner et mønster for fremtidige relationer.
4 tilknytninger
Tekstboks: Sikker Tilknytning
Tekstboks: Ambivalent tilknytning Tekstboks: Utryg tilknytning
Tekstboks: Desorganiseret
 





Ambivalent og utryg tilknytning


Ambivalent – Trækker sig fordi, de er bange for at blive svigtet igen
Utryg – trækker sig fordi, bange or at miste selvstændighed
Utrygge Ulrik
Ambivalente Allan
-          Bange for at miste selvstændighed
-          Bange for at andre vil overtage
-          Tager styringen ”vil selv”
-          Passiv, fordi han ikke vil være sammen
-          Han kæmper ikke, bange for at vennerne ikke ville kunne lide ham
-          ’medløber’, stadig en del af gruppen, men er der bare
Grib Ulrik an, hvad er gode og dårlige ting at sige?
-          +, ”Det er okay andre er med til at bestemme”
-          -, ”Du skal være i den gruppe fordi jeg siger det! ” (mister selvstændighed)
-          -, ”Det er mig der bestemmer” (hans meninger tilsidesættes)
-          +, ”hvad tænker du Ulrik? ”
-          +, ramme, uddelegering
Grib Allan an …
-          -, ”Hvis du ikke arbejder ordentligt bliver du smidt ud”. (Svigt)
-          -, ”Du bestemmer”. (Bange for svigt”


Ingen kommentarer:

Send en kommentar