Lærerens rolle?
-
Hovedperson, administrerende værdiledelse
-
Fremme skolens visioner og mål
Ledelse til selvledelse. Eleven skal uddannes til at kunne
lede sig selv.
Målet er at minimere en forskel.
2 omdrejningspunkter – individaualiseringsdiskurs
- faglighedsdiskurs
Nationale test, kravene til tilegnelse om faglighed.
OECD – PISA – gav anledning til fornyelse af evaluering af
skolen
--
-
Projektarbejdet,
læreren bliver en konsulent/vejleder. Eleven skal organisere egene processer
-
Sociale
kontrakter, klassens spilleregler, selvjustits, lærerrefleksion
--
Læringstank: Demokratisk styring, får måske eleverne til at
synes de selv har været med til at bestemme reglerne i klassen.
Problem? Kan eleverne tage den seriøst?
Adfærdsregulering
Mine læringsforudsætninger: eleverne danner sig sit eget
billede af læringstanken og forholder sig subjektivt til den.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar