tirsdag den 11. februar 2014

Jeg skal være lærer - Klasseledelse - 23-10-2013


Lærerens rolle?

-          Hovedperson, administrerende værdiledelse

-          Fremme skolens visioner og mål

Ledelse til selvledelse. Eleven skal uddannes til at kunne lede sig selv.

Målet er at minimere en forskel.

2 omdrejningspunkter – individaualiseringsdiskurs

                                            -  faglighedsdiskurs

Nationale test, kravene til tilegnelse om faglighed.

OECD – PISA – gav anledning til fornyelse af evaluering af skolen

 

--

 

-          Projektarbejdet, læreren bliver en konsulent/vejleder. Eleven skal organisere egene processer

-          Sociale kontrakter, klassens spilleregler, selvjustits, lærerrefleksion

 

 

--

Læringstank: Demokratisk styring, får måske eleverne til at synes de selv har været med til at bestemme reglerne i klassen.

Problem? Kan eleverne tage den seriøst?

Adfærdsregulering

Mine læringsforudsætninger: eleverne danner sig sit eget billede af læringstanken og forholder sig subjektivt til den.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar