onsdag den 19. februar 2014

Kognitions psykologi til søstergruppe... Gruppe 6!

Hej søstergruppe!!! :-)


Vi har fået til opgave at lave en opgave til jer om kognitionspsykologi....
Det er vigtigt at understrege at denne opgave ikke har noget med Piaget at gøre.....

Vi vil starte med at forklare lidt begreber om kognitionspsykologien.

Kognitionspsykologien siger at læring handler om at kunne huske det man lærer og at man ser på hjernen.

Kognitionspsykologien har forskellige læringsstrategier, vi har et lille billede fra JKK's PowerPoint som viser disse strategier:

 
 



















Der er også nogle hukommelsessystemer, som man kigger på. Der er to forskellige:
1. Semantisk - Man husker organiseret kundskab, man har en viden om tingene, fx, København er Danmarks hovedstad.
2. Episodisk - Man husker episoder ud fra erindringer, fx, Jeg kan huske at jeg slog hovedet i 1966.

Opgave

1. I får hver 5 minutter til at skrive hvad forskellen er på de to hukommelsessystemer, og give nogle eksempler på dem, og derefter har i 5 minutter til at forklare og supplere hinanden. I alt 10 minutter.
2. I får nu 10 minutter til at tilrettelægge undervisning ud fra et semantisk system fx en quiz, og ud fra et episodisk system fx en leg, husk at kunne argumenterer for hvorfor i har valgt den undervisningsform som i har valgt.
3. De sidste 10 minutter skal i ud fra teorien tegne et klasselokale der understøtter teorien, ex

Et klasse lokale med læringsplakater osv.
Husk i skal kunne argumentere for hvorfor jeres lokale ser ud som det gør!

Håber I synes det var ok!

Vh. Mette, Signe, Jonas, Rasmus, Kristina og Samantha!!!

3 kommentarer:

  1. Tak for opgaven, her er lidt respons og vores løsning på opgaven.

    https://docs.google.com/a/ucsj.dk/document/d/16bls2CrPwGbO3HYcyzhPtIdZZyqTK-kQVm6Irq3jJVQ/edit?usp=sharing

    Med venlig hilsen
    Gruppe, KNEMCK

    SvarSlet
  2. https://docs.google.com/a/ucsj.dk/document/d/1WTtHUdrp8xIqV03WDyR4lFQx8SL7C4EzuMaREtKTXy0/edit

    Gruppe 6 feed back :)

    SvarSlet
  3. Indholdet stemmer ikke overens med oplægget til opgaven. - Derfor virker opgaven måske lidt uforstående. Det virker ikke til, at der er nok materiale i de to hukommelsessystemer til at lave en 30-minutters opgave :)

    Det vil have virket mere logisk at opgaven havde omhandlet de fire lagringsstrategier, og man udfra dem var blevet bedt om at lave et eksempel på et undervisningslokale, hvor disse strategier bliver anvendt.

    SvarSlet