- Den komplekse kulturbeskrivelse, det kommer ikke rigtig frem i modellerne,
Opgave C fra ugeopgave 8
·
Se
efter hvilke krav der er til undervisning i kultur i bred forstand
Kigger vi på de
fællesmål for dansk faget vil vi se at der er nogen krav til undervisningen der
bygger på kultur. Bl.a. under slutmål for efter 9. klassetrin i ”det talte
sprog”, står der bl.a. ”Undervisningen
skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der
sætter dem i stand til at lytte til norsk og svensk med forståelse.” Dette
indebærer også en form for kultur, i det vi skal sætte hos i vores nabolandes
sprog og derved have evnen til at kunne agerer sprogligt med vores nabolande.
Længere nede i teksten står der ligeledes at undervisningen også skal lede frem
mod at eleverne skal kunne ”forholde sig
til litterær og kulturel tradition og udvikling, som den kommer til udtryk
gennem litteraturhistorisk læsning og i Dansk litteraturs kanon.” og ”indgå
i et mangesproget samfund og tilegne sig andre sprog”. Så ser vi på det i bred
forstand er der altså en del krav i danskundervisningen hvad angår dansk kultur
og ligeledes andre landes kultur og sprog.
·
Forsøg at
identificere hvilket kulturbegreb, der præger formuleringerne
Et er begreberne der præger
formuleringerne er bl.a. ”kulturfællesskab”.
International kultur – går ud over
grænser
Identificering af dansk kultur via
litteraturen
·
Undersøg
hvilken rolle national kultur spiller.
Under slutmål
stod der ”forholde sig til litterær og
kulturel tradition og udvikling, som den kommer til udtryk gennem
litteraturhistorisk læsning og i Dansk litteraturs kanon.” Med dette må der
menes at det også er vigtig at blive undervist i vores egen nationale kultur.
Der skal undervises i kulturel tradition igennem Dansk litteraturs kanon. De
danske kulturelle værdier er dermed også vigtige at blive undervist i. Men
ligeledes er Sverige og Norges nationalkultur også vigtig i danskundervisningen
– da eleverne også skal undervises i svensk og norsk i danskundervisningen.
·
Konklusioner i små punkter
Ud fra dette kan man konkludere at
danskfaget går mere op i det nationale/skandinaviske kulturbegreb. Faget er
godt til at identificere dansk litteratur kultur, og udviklingen i Danmarks
historie. Faget har ingen oplagte mål om international kulturforståelse end den
danske, men er godt på vej da Danmark bliver mere globaliseret fx Jeg er Yahya Hassan.
Opgave E
Kulturel forforståelse: Der er mangel på forforståelsen, fra både elever og lærere da fx eleverne har fordomme mod Islam og ramadan. Lærerinden
Kulturel selvforståelse: De synes ikke det er dansk at holde ramadan, og de ha kendskab til hvad de selv gør. De kender til Pia K, som har stærke kulturelle meninger
Fikspunkter:
lærerinden inddrager Jakob, som højst sandsynligt må være muslim da hun spørger om han holder ramadan, deri inkluderer hun islamisk kultur ind i debatten.
Træet som kulturelt symbol
- Træer har rødder, mennesket har fødder. Hvilken kulturforståelse kan ligge bag dette udsagn? sv. Rødder er symbol for mange kulturer, når der står mennesket har fødder, kan det betyde at mennesket er frit til at gå sine egne veje, Vi er mange kulturer under den samme stamme, som kan være frit stillet til at gå sine egne veje.
Traeet som kulturelt symbol- samspillet med faglige budskab?Core
Hvilken betydning har for forståelsen af indholder har de to forskellige formsprog i de to
Powerpoints om kultur?
Jf. Berger og Luckmann:
Kultur som en konstruktion (konstruktionisme)
Kultur kan ikke defineres som havende et bestemt indhold – afhænger af situation
Kulturer har flydende og omskiftelige grænser
Kultur er noget man skaber og gør.
Individer kan have flere kulturer = kulturelle fællesskaber
Forforståelse
Træer har rødder – Mennesker har fødder
Hvilken kulturforståelse kan ligge bag dette udsagn?
Hvordan ville Grundtvig have set på dette udsagn?
Samfundet ses som selvstændigt eksisterende størrelse, der påvirker menneskers liv og tænkemåde
Samfundet som fænomen, der konstant skabes og opretholdes af mennesker
Samfund = menneskabt produkt og mennesket = produkt af samfundet
Internalisering:
Den objektiverede
verden genoptages
I bevidstheden
Eksternalisering:
Samfundet skabes
af menneskets
verdensbyggende
virksomhed
Samfund = menneskabt produkt og mennesket = produkt af samfundet
objektivering
Individet
Samfundet
Synes at have fået en
eksistens uafhængigt
af mennesket
Konstruktion?
Hvordan udvikles kultur?
Komplekst kulturbegreb
Substans?
Hvad er kultur?
Beskrivende kulturbegreb
Kultur:
Forskellige forståelser af kultur
Er udtryk for to forskellige videnskabelige tilgange til at undersøge kulturelle fænomener/kulturer.
Men man kan også identificere de to måder at tale om kultur om blandt ”almindelige mennesker”.
Det komplekse kulturbegreb
Der vil dog ofte være en tendens til at det beskrivende kulturbegreb vil være det mest brugte… eller? Er I enige?
Jensens kulturrbegreb
Bergers model
Jf. Berger og Luckmann:
Kultur som en konstruktion (konstruktionisme)
Kultur kan ikke defineres som havende et bestemt indhold – afhænger af situation
Kulturer har flydende og omskiftelige grænser
Kultur er noget man skaber og gør.
Individer kan have flere kulturer = kulturelle fællesskaber
Hvilken betydning har for forståelsen af indholder har de to forskellige formsprog i de to
Powerpoints om kultur?
Jf. Berger og Luckmann:
Kultur som en konstruktion (konstruktionisme)
Kultur kan ikke defineres som havende et bestemt indhold – afhænger af situation
Kulturer har flydende og omskiftelige grænser
Kultur er noget man skaber og gør.
Individer kan have flere kulturer = kulturelle fællesskaber
Forforståelse
Træer har rødder – Mennesker har fødder
Hvilken kulturforståelse kan ligge bag dette udsagn?
Hvordan ville Grundtvig have set på dette udsagn?
Samfundet ses som selvstændigt eksisterende størrelse, der påvirker menneskers liv og tænkemåde
Samfundet som fænomen, der konstant skabes og opretholdes af mennesker
Samfund = menneskabt produkt og mennesket = produkt af samfundet
Internalisering:
Den objektiverede
verden genoptages
I bevidstheden
Eksternalisering:
Samfundet skabes
af menneskets
verdensbyggende
virksomhed
Samfund = menneskabt produkt og mennesket = produkt af samfundet
objektivering
Individet
Samfundet
Synes at have fået en
eksistens uafhængigt
af mennesket
Konstruktion?
Hvordan udvikles kultur?
Komplekst kulturbegreb
Substans?
Hvad er kultur?
Beskrivende kulturbegreb
Kultur:
Forskellige forståelser af kultur
Er udtryk for to forskellige videnskabelige tilgange til at undersøge kulturelle fænomener/kulturer.
Men man kan også identificere de to måder at tale om kultur om blandt ”almindelige mennesker”.
Det komplekse kulturbegreb
Der vil dog ofte være en tendens til at det beskrivende kulturbegreb vil være det mest brugte… eller? Er I enige?
Jensens kulturrbegreb
Bergers model
Jf. Berger og Luckmann:
Kultur som en konstruktion (konstruktionisme)
Kultur kan ikke defineres som havende et bestemt indhold – afhænger af situation
Kulturer har flydende og omskiftelige grænser
Kultur er noget man skaber og gør.
Individer kan have flere kulturer = kulturelle fællesskaber
Ingen kommentarer:
Send en kommentar