søndag den 9. februar 2014

Elevens Læring og udvikling 9/11 2013 behaviorisme og kognitiv

Almen dannelse – Elevens læring og udvikling

9/11 2013


Case à Anton
Er der et problem?  - adfærd og udvikling?
Forældres problem
1.       Pigeleg – De skal lege drengeleg

Behaviorismen:

Pavlow à Watson à Skinner à Tolman à Banduro

Skinner; 1904-1990 Amerikansk psykolog. Forstærkning, belønning vs. Straf, udslukning, gentagning af adfærd der belønnes.
Hvordan? = Naturvidenskab
Man indlærer en adfærd hvis den resulterer en belønning
 _
Hvorfor har Anton en piget adfærd?
-          Forstærkning (anerkendelse/kærlighed) forstærkning fra søster når han leger pigelege.
-          Vuggestuen
-          Det gentager sig i børnehaven og skolen
-          Far laver lege med søn. Hvis han var hjemme, men far giver en værktøjskasse til børn
-          Kvindelige rollemodeller. (Bandura, observerer søster à veninde leger à han leger pigelege

Positiv forstærkning – Noget man vil have, belønning
Negativ forstærkning – Fra ’dårlig’ til ’god’ opførsel
Udslukning – Når en adfærd slutter, sker der en udslukning

Straf:
Skinner var imod straf, den er svær at kontrollere. ”Negativ opmærksomhed” er bedre end ingen opmærksomhed. Undgåelsesstraf – løgn og snyd. Passivitet og usikkerhed – modkontrol.
Hvad er løsningen?
Ignorer dårlig adfærd, beløn ønsket.
Former for forstærkning:
1.       Øjeblikkelighed à Gør det med det samme
2.       Tidsbestemt à fx karakterer
3.       Mængdebestemt
4.       Uregelmæssighed à Hvornår? Fx lotto (mest effektive) ÆRLIG, LOYAL, SPONTAN

Bandura:
1925, Canadisk Psykolog
Hvad? = Social indlæringsteori
Mennesker lærer gennem andres forstærkning (rollemodeller)

Vi lærer hvad vi observere og imiterer.

Kognitiv psykologi

-          Tanker
Piaget
-          Kognitiv udvikling
-          Observation, teori, eksperimenter
è Mennesket forsøger (adaption) at tilpasse sig. Observerer og erfarer (perception) hvordan verden fungerer. Når man lagrer hjernen bliver det til et skema, når man møder situationen mange gange. 

Skema à systemer der bygger på erfaringer à perception à slår op i hjerne à assimilation
Akkommodation = Et barn har et skema som siger damer går i kjole. Barnet møder en fra Skotland der har kjortel på, og tror det er en dame.

Antons kønsskemaer

-          Bruger meget tid med kvinder. Anton perciperer kvinder (mor, søster, veninder) som dejlige = derfor tilbringer han tid med kvinder.
-          Leger kun med piger. Børn på Antons alder leger lege. Antons situation pigeleg (assimilation à senere akkommodation) = pigelig adfærd
Skinner à Tanker er indre indlært adfærd. Fri vilje er ikke en mulighed.
Bandura à Egen kognitiv adfærd

Piaget



Ingen kommentarer:

Send en kommentar