Almen dannelse – Elevens læring og udvikling
9/11 2013
Case à
Anton
Er der et problem? -
adfærd og udvikling?
Forældres problem
1.
Pigeleg – De skal lege drengeleg
Behaviorismen:
Pavlow à
Watson à
Skinner à
Tolman à
Banduro
Skinner; 1904-1990
Amerikansk psykolog. Forstærkning, belønning vs. Straf, udslukning,
gentagning af adfærd der belønnes.
Hvordan? = Naturvidenskab
”Man indlærer en
adfærd hvis den resulterer en belønning”
_
Hvorfor har Anton en
piget adfærd?
-
Forstærkning (anerkendelse/kærlighed)
forstærkning fra søster når han leger pigelege.
-
Vuggestuen
-
Det gentager sig i børnehaven og skolen
-
Far laver lege med søn. Hvis han var hjemme, men
far giver en værktøjskasse til børn
-
Kvindelige rollemodeller. (Bandura, observerer søster à
veninde leger à han leger pigelege
Positiv forstærkning – Noget man vil have, belønning
Negativ forstærkning – Fra ’dårlig’ til ’god’ opførsel
Udslukning – Når en adfærd slutter, sker der en udslukning
Straf:
Skinner var imod straf, den er svær at kontrollere. ”Negativ
opmærksomhed” er bedre end ingen opmærksomhed. Undgåelsesstraf – løgn og snyd.
Passivitet og usikkerhed – modkontrol.
Hvad er løsningen?
Ignorer dårlig adfærd, beløn ønsket.
Former for
forstærkning:
1.
Øjeblikkelighed à
Gør det med det samme
2.
Tidsbestemt à
fx karakterer
3.
Mængdebestemt
4.
Uregelmæssighed à
Hvornår? Fx lotto (mest effektive) ÆRLIG,
LOYAL, SPONTAN
Bandura:
1925, Canadisk Psykolog
Hvad? = Social indlæringsteori
Mennesker lærer gennem andres forstærkning (rollemodeller)
Vi lærer hvad vi observere og imiterer.
Kognitiv psykologi
-
Tanker
Piaget
-
Kognitiv udvikling
-
Observation, teori, eksperimenter
è
Mennesket forsøger
(adaption) at tilpasse sig. Observerer og erfarer (perception)
hvordan verden fungerer. Når man lagrer hjernen bliver det til et skema,
når man møder situationen mange gange.
Skema à
systemer der bygger på erfaringer à
perception à
slår op i hjerne à
assimilation
Akkommodation = Et barn har et skema som siger damer går i
kjole. Barnet møder en fra Skotland der har kjortel på, og tror det er en dame.
Antons kønsskemaer
-
Bruger meget tid med kvinder. Anton perciperer
kvinder (mor, søster, veninder) som dejlige = derfor tilbringer han tid med
kvinder.
-
Leger kun med piger. Børn på Antons alder leger
lege. Antons situation pigeleg (assimilation
à senere akkommodation) = pigelig adfærd
Skinner à Tanker er indre indlært
adfærd. Fri vilje er ikke en mulighed.
Bandura à Egen kognitiv adfærd
Piaget
Ingen kommentarer:
Send en kommentar