Undervisningsplanlægning
3. klasseKlostermarkskolen
Korstog
Hiim og Hippe
For at planlægge denne slags undervisning skal de forskellige kategorier hænge sammen, men kan ikke kun tænke abstrakt. Det skal give en dybere mening.
Illeris
OplevelseBearbejde
Begreber
Nye handlinger
= Erfaring
( I bunden på nummer 2 cirkel står der, lærer, assililativ erkendelse)
= Vi kan operere fire forskellige typer af undervisning
Mange intelligenser
Vi bliver nødt til at tænke i en grad med variation.
Formål med historie
Kronologisk overblik - eleverne skal kunne bruge det de laver deres hverdag, vi skal gøre det nutids relevant, overordnet forståelse med det liv vi har nu - Fortrolighed med dansk kultur og historie - holdning til egen og andre kulturer - overblik og fordybelse
Trinmål efter 4. klasse:
- Udviklings- og sammenhængsforståelse,
- Kronologisk overblik,
- Fortolkning og formidling
Læseplan:
- Forstå sig selv som en historisk proces
- Reflekterer over deres forhold til medmenneske, natur og samfund
- Kanonpunkter skal indgå (helst kronologisk)
- Opbygge en relativ kronologi
Læremidler
- Genstande
- IT
- Historiefortællinger
- Billeder og film
- Lærebøger
- Historiske spor i nærområdet
- Museer og oplevelsessteder
Kriterier for valg af indhold
- Meningsfuldt
- Vedkommende
- Perspektiverende
- Omhandle mennesket i samfundet gennem tiderne
- Dække alle tidsepoker
- Dække det lokale, globale, nationale, regionale..
Tilrettelæggelse af undervisningen
- Emne, Et bestemt indhold behandles
- Tema, arbejdes med det samme fænomen eller problem til forskellige tider
Særlige aktiviteter:
- Historisk fortælling, ideen er man som lærer fortæller dem en fortælling med historisk indhold, eleverne kan også lave en historisk fortælling, men så det ikke skal være Freestyle, så skal der være krav, fx at man skal søge fakta oplysninger.
- Museer og undervisnings/oplevelsescentres forestillinger og aktiviteter
- Rekonstruktioner af historiske redskaber og situationer
- Erindringspolitik og historiebrug
- IT og medier
- Kilde- og materialekritik
Plan
Mål: Eleverne skal kunne have et kronologisk overblik med danske briller (noget i den dur).
Indhold:
Eleverne skal have en grundbog, de skal i henhold til fælles mål skal de lære at opsøge viden igennem fx internettet.
I indholdet skal eleverne kunne have et nuanceret blik på korstogene.
Forslag:
Mål:
Indsigt i korstogenes handling og hvorfor det skete.
De gode og de onde.
Kronologisk overblik.
Set fra Danmark.
Indhold:
- Muslim vs. Kristen
- Om Islam og kristendom
Den kolde krig introduktion
Hvad er det vi skal?
Den studerende skal give et bundet mundtligt oplæg.
Hvad og hvornår?
Hvad er den kolde krig for en størrelse?
- DDK var en storpolitisk konflikt mellem de kapitalistiske og d kommunistiske lande i perioden efter 2. verdenskrig (46-47) til ca. (80-90)
- Film,
1947 - marshallplanen
1950 juni - koreakrigen
1959 - Castro overtager Cuba
1963 - Kennedy dør
1969 - Apollo landede på månen
osv.
- Betegnelsen er også blevet brugt om det konfliktfyldte forhold mellem Vesten og Sovjetrusland efter den russiske revolution i 1917.
Til en begyndelse
Film:
- Hvorledes beskrives Rusland?
- Hvorledes beskrives USA?
- Hvad var den store interessekonflikt i Potsdam?
Forudsætningerne
Den russiske revolution okt. 1917
Tysklands nederlag og de allieredes placering i Europa 7. maj 1945
Atombomben over Hiroshima 6. August 1945
Liberalisme - Ingen stat, FRIHED, marked,
Marxisme - Lighed, staten
- Winston Churchill jerntæppe tale
5. marts 1946
Hovedelementet i talen, han lancere begrebet jerntæppet som ligger sig over Europa.
Fulton universitet i USA, hvor præsidenten over sidder.
- Stalins Svar 14. marts 1946
Hovedargument, Rusland mistede mange flere menneskeliv i 2. verdenskrig end til resten af magterne til sammen, så derfor skal de ikke sige at man ikke må beskytte sig.
- Trumandoktrinen 12. marts 1947
Fra 1945 var Østeuropa under sovjetisk kontrol.
I nogle Vesteuropæiske lande - Frankrig og Italien - stod kommunistpartierne så stærkt, at de kunne drømme om at overtage magten.
I Grækenland udkæmpedes der en borgerkrig mellem den kommunistiske partisanbevægelse og e n borgerlig græsk regering, der i krigens slutning var blevet indsat af briterne.
Truman tog initiativ til at Grækenland ikke skulle blive kommunistisk. USA skulle træde til, og tage over det som briterne havde efterladt sig.
- Marshallplanen 5. Juni 1947
Støtte europæisk industri, så de kan bygge op igen.
Fra USAS udenrigsminister på det tidspunkt.
Sovjet tvang Sovjetunionen og de Østeuropæiske lande til at sige nej til planen.
" Vi må have Europa igang med at producere, så de kan købe varer hos USA igen" Aspekt.
I får penge, og når i skal købe, skal i købe hos USA.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar