tirsdag den 11. februar 2014

Jeg skal være lærer - Oplæg fra ny lærer Benjamin - 25-10-2013


Oplæg fra Benjamin


 

Mange ting man ikke lærer på seminariet…

Klasseledelse og arbejdsro:

-          Kom til tiden (kom evt. 5-10 min før)

-          Tydelige mål for timen

-          Tydelige forventninger til eleven (Meyer)

 

Daglige problemer:

-          Mobiler (lav evt. undervisning der inddrager tlf., eller lav undervisning så de glemmer deres tlf.) sociale medier, pc

-          Regler du ”dør” på… regler man ikke kan håndhæve konstant

 

Hvordan når man de forskellige børn?

-          Man skal erkende man ikke kan redde verden. ACT PROFESSIONAL!

-          Reflekter over din undervisning.

-          Find en måde at evaluere på (den skal passe til dig selv).

 

Hvordan tilrettelægger man undervisningen?

-          Time-modulplan… Lær processerne i hovedet

-          Hvordan virker kopimaskinen, hvilke materialer har vi, hvor finder jeg mapper? Drop tavlegennemgang (næsten)og ”giv slip”. Eleverne kan ikke holde til det.

-          Hvordan motiverer man eleverne? Brug nye ting, og hav gode forklaringer til hvorfor de skal lære tingene.

-          Planlæg længere forløb, når du får overskuddet og rutinen!

-          Sørg for at sætte rammer.  Eleverne higer efter rammer. Giv dem fx nogle hjemmesider til en opgave eller lektie.

Hvordan vil man være som lærer?

-          Hvem er jeg? Afhænger af aldersgruppe…

-          En lærer er ikke elevernes ven, (når man skal sætte sig i respekt, så undrer eleverne sig over hvorfor humøret skifter, hvis man fx lige har snakket om fodbold ude på gangen)

-          Forsøg at kopier dine lærerforbilleder.

-          Svært at være den ”voksne”, når man kommer ud som ung lærer. Pligt til at være den voksne, man skal være skuespiller.

-          Hvor er dine grænser?

 

At være klasse/kontaktlærer

-          Hvordan tackler man general trivsel? Fx mobning, problemer i frikvarteret osv.

-          Hvordan finder man ud af, om eleven ryger for meget hash? = Spørg konsekvent, uden at være dømmende. Nævn konsekvenserne ved skolegang, skærpet underrettighedspligt, gå til leder, SSP eller lignende. Man skal ikke gå i dialog med eleven.

-          Hvad gør man når eleven lyver eller ikke overholder aftaler?

 

Hvordan samarbejder man med forældrene?

-          Skole/hjem samtalen. Ny lærer overfor erfaren forældre. Den svære og nemme samtale, hvordan fortæller man noget negativt til en forælder?

-          Forældrene stiller krav! Man skal også have lov til at stille krav til forældrene. Nogle forældre tror at læreren er en tryllekunstner, som kan løse alle problemer, men det kan man ikke.

-          Hvad kan forældrene forvente og hvad kan de ikke forvente?

 

Hvad kan man bidrage med til skolen/teamet?

-          Som ny kunne man føle sig som en snylter

-          Havde ikke overskud/erfaring til at bidrage

-          Turde ikke stå frem over for en erfaren kollega. Svært at trumfe igennem. Man skal regne med uenigheder.

 

Tutor og erfarne kollegaer

-          Vigtig med erfarne lærere der skal hjælpe.

-          Nice kollegaer som man kan læne sig op ad og blive inspireret af.

-          Vigtigt med et lærerværelse hvor man kan komme af med sine frustrationer og ytre ” ikke stuerene frustrationer”, (fx sine indre aggressioner, med pæn tone).

 

Hvordan foregår en fagfordeling?

-          Der bliver taget godt imod de nye lærere

-          Man kan ikke være sikrer på sine fag, måske er der 5 samfundsfagslærere.

-          Hvem vil have ”nitten”?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar