tirsdag den 11. februar 2014

Elevens læring og udvikling 2-9-2013 Socialidentitets teori


Social identitetsteori:


Tajfel og Turner à ingroups, outgroups. Udviklet i 70-80’erne.

Ingroups - grupper vi selv tilhører

Outgroups – er modstandere (de andre)

Kategorisereing, over et andet menneske.

Selv-kategorisering, hvilke normer og værdier.

Triggeren – element der bestemmer hvordan grupperne opdeles. Fx drenge og piger forskellige grupper. Den ting som i en situation udløser en opdeling af grupper. Fx lærer vs. Elever.

 

De sociale kategorier, fødes som køn, social klasse osv. Det er fundamentet. Ingroups bliver rummene i huset.

Kategoriseringsprocessen à ser –sanser, laver skemaer og kategoriserer.

 Den sociale identitet – alle man møder deler man op i grupperne. I ingroup lægger man mærke til normer og værdier. Vi får samme normer og værdier. Selvkategorisering àSOCIAL IDENTITET.

Internalisering – at gøre noget ydre til noget indre

Begrebsafklaring:

Normer – adfærd

Værdier – holdninger

Bronfenbrenner


Piaget – tilknytningsteorien – behaviorismen NO GO!

Bronfenbrenner –relationelle sammenhænge.

Den økologiske udviklingsmodel à beskriver sammenhængen mellem et menneskes udvikling og omgivelserne. Tingene skal undersøges, hvor tingene foregår. Systemteorier.

Mennesket er ikke en lille brik, ses i en helhed med systemer. Teorien forsøger at beskrive hvordan vi kan forstå mennesket i sin helhed.

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar