Hjernen
Rosseau 1712-1778 – Studer eleverne, da i ikke kender dem.
Observation = opmærksom iagttagelse (vi går ud og kigger på
noget, og er opmærksomme på noget).
Mini-opgave: Hvorfor er det en god idé at kommende lærere
skal observere?? Sv= Trivsel for eleven, observere hvilke virkemidler som lærer
kan give et godt klassemiljø ved at bruge forskellige metoder og teknikker. Spotte problemer (lektier, læring, socialt,
hjemmet, kammerater, trivsel). Undervisningsdifferentiering (dem der har det
nemt, dem der har det svært). Observere
elever og sig selv (relation til eleverne).
Formålet med observation – forhold til læring, samarbejdet
mellem kollegaer og lærer-forældre. Udvikler kendskab til det enkelte barn.
Observation bliver vejen mellem teori og praksis.
Hjernen i observation – kognitive elementer i hjernen. Perception, bruges til at erfare hvad
der sker, bliver til skemaer. Analogi-slutninger,
det vi observerer, tror vi fortæller os, hvad er der sker, der hvor vi ikke kan
se. Kategorisering – mennesker kan
IKKE forholde sig til for mange ting på en gang. Heldigvis har hjernen
smutveje, ordner i kategorier, på den måde kan vi forholde os til andre.
Metode
Flere typer
-
1. orden, når en udenforstående observere en
pædagogisk situation. Observation = den primære opgave. Vi skal observere
elevens læring
-
2. Når læreren kontinuerligt observerer en
pædagogisk observation, som pågældende person selv er indblandet i.
Frans From – to versioner af den observerede, den oplevede
(fortolkning) og den faktiske (hvem er det? Dreng eller pige? Bla bla bla).
3 trin i
observationer
-
Umiddelbar observation, man ved ingenting om
situationen
-
Beskrivelse af observation, man beskriver
situationen uden fortolkning
-
Fortolkning af observation, fortolkning
To former for
observation
-
Den ustrukturerede, ingen fokuspunkter,
indtrykkene kommer til os
-
Den strukturerede, opmærksom på bestemte ting,
faste fokuspunkter
7 strukturerede
observationer, retningslinjer
1.
Kontekst,
beskriver institutionen og situationen. Fysiske rammer, størrelse, indretning
…. Osv.
2.
Emne,
vælger overordnet emne. Samtale i skolen, elevforudsætninger
3.
Fokuspunkter,
fokuspunkter relateret til emne. Lærerens omsorgsfunktioner, køn, inklusion…
4.
Operationaliserende
fokuspunkter, mental opstilling af områder med fokuspunktet. Særlig
kommunikation og arbejdsmetoder
5.
Iagttagelsesfelter,
hvornår kan man observere fokuspunktet? Fx gruppearbejde, skolegården osv.
6.
Metode
for iagttagelse, skal der inddrages andre metoder? Ved interviews og
spørgeskemaer
7.
Metode
registrering, hvordan skal registreringen foregå? Hvad skal vi gøre med
det vi observere? Dagbog, journal, video, tegninger…
|
Ustruktureret
|
Struktureret
|
Fordel
|
-
Blik for hvad der stikker ud
-
Overblik
|
-
Godt med fokus, dybden
-
Sikrer at man kommer hele vejen rundt om
problemet/ et problem
|
Ulempe
|
-
Overser væsentlige træk
-
Det er svært at danne sig et overblik, når man
har alt i spil
-
Risiko for det bliver overfladisk
|
-
Man er bundet til et fokus
-
Man mangler sammenhænge, man ser alt i et lys
|
OBS: Man skal være
opmærksom på hvilke metoder man skal bruge, og hvad man skal bruge det til.
Setting
Observatør, den
vigtigste fejlkilde er observatøren selv.
4 fejlkilder
-
Tilstand og erfaring, kan vi fysisk observere?
-
Første/sidste indtryk, hvilket indtryk får, og
hvad er det sidste vi får
-
Halo-effekten, god oplevelse fra måske en elev,
gør eleven til god, og omvendt
-
Rosenthal-effekten, det man ønsker går i
opfyldelse, går i opfyldelse
Etik – hvilke
etiske ting skal man være opmærksom på når man observere?
OPLÆG fra Philip, Anders, Matias, Pi, Sanne og Nicolai
Forskning
Kvantitative metode
–
3 typer
1.
Deskriptive, beskrive et fænomen, hvad mener
folk om ét emne?
2.
Korrelationsstudier, Hvordan hænger to ting
sammen? Man kan forudsige Meningsmåler og valgresultater. Ulempe: Man kan ikke
forklare hvorfor der sker en korrelation.
3.
Eksperimentelle studier, Hvorfor hænger to ting
sammen? Målet er at finde kausale sammenhænge. Er et etisk problem. Forsøgs- og
kontrolgrupper
1+2 – forsøger at beskrive miljø.
Fejlkilder
Halo-effekt
Rosenthal-effekt
Forsøgsperson mentale
tilstand
Den gode forskning
-
Fejlkilder
-
Validitet
-
Reliabilitet, pålidelighed
-
Generaliser barhed, hvis en undersøgelse kan
sige noget om alle mennesker
-
Repræsentativitet, hvis en undersøgelse kan sige
noget omen bestemt gruppe
-
Etik
To former for
observationer
-
Struktureret
-
Ustruktureret
Ingen kommentarer:
Send en kommentar