Almen dannelse – elevens læring og udvikling
Forskellige teorier
Skinner
Forstærkning, belønning/straf, udslukning, gentagelse af
adfærd er belønnes. Imod straf.
Bandura
Social indlæringsteori – Mennesket lærer igennem andres
forstærkning (rollemodeler). Egen kognitiv adfærd.
Bowlby
Tilknytningsteorien
Arbejdsmodeller:
Udforske og nysgerrighed
Oplevelse
af verden og oplevelsen af sg selv.
Omsorgsperson
(verden) à
Trøst til barn à
verden giver omsorg.
Tryg
tilknytning, ambivalent tilknytning, utryg tilknytning.
Social identitets teori
Tajfel & Turner
Selvværd styrkes ved at være medlem af en gruppe. Ingroups det modsatte af outgroups.
2 teorier
1.
In/outgroup –
2.
Hvilken hører vi til?
Kategorier, fx En mand = maskulin osv.
Trigger – to forskellige grupper møder hinanden.
KOGNITIV !!!
Gerken
Forhold mellem menneske og samfund. Sprog er vigtigt. Et
barns udvikling sker gennem indlæringen i de sociale praksisser som er del i
kulturen, ordner og fortolker virkeligheden for os.
Diskurser – Sproget skaber den sociale virkelighed.
Piaget
Kognitiv psykologi.
Kognitiv udvikling
Bronfenbrenner
VI VED KUN HVAD VI OBSERVERER!
Ydre faktorer. Udvikling i systemer, fokus på miljø og
omgivelser. Mikro, makro, eko osv.
Erikson
Psykosocial udvikling. Miljøet er med til at udvikle.
Udvikling igennem hele livet. 8 faser.
Behaviorisme
1900-tallet
Mennesket opfattes som en ting eller et objekt.
Man studerer det ydre. Der bliver ikke taget hensyn til
tanker eller følelser.
Kognitiv
Man studerer det indre.
Begreber:
-
Læring
-
Hukommelse
-
Tænkning
-
Problemløsning
Hjernen er som en pc. Mennesket søger mening.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar