Efterbearbejdelse: ca. 1 time (efter 3. lekt.):
·
Start
evt. med at gense Chimamanda Ngozi Adichies tale: The danger of a single story.
Brug her efter Iben Jensens analysemodel til at finde eksempler på:
Ø
Kulturel forforståelse
Ø
Kulturel selvforståelse
Ø
Fikspunkter
Ø
Erfaringspositioner
Sammenskriv jeres eksempler og beskriv videre:
·
Hvordan/om Adichies tale har påvirket jeres
kulturelle forforståelse af Afrika, ”afrikansk kultur” og afrikanere.
·
Hvordan kunne I forestille jer at bruge Adichies
pointer i et undervisningsforløb, der skal bidrage til at opfylde den del af
formålsparagraffen, der lyder: ”… giver dem forståelse for andre lande og
kulturer…”?
Svar
-
Kulturel forforståelse: Ngozi’s værelse i USA
vidste ikke meget om andre kulturer, hun troede ikke folk fra Nigeria kunne
snakke andet end engelsk. Nogle som Ngozi mødte vidste ikke at Afrika var en
kontinent med flere lande, men troede at det var et samlet land.
-
Kulturel selvforståelse: Ngozi kender til sin
egen kultur, hun har en forståelse for verden udenfor, men kun den positive
side af verden udenfor inden hun rejste. Det ændrede sig efter hun rejste, og indså
at det hun har fået at vide ikke er ens betydning med det er rigtigt.
-
Fikspunkter: Ngozi og kammeraten har hvert sit
synspunkt på hinanden kulturer, og da de har det sker der et fikspunkt hvo
deres to meninger mødes.
-
Erfaringspositioner: Ud fra hver deres
undervisning i skolen, har de dannet sig nogle erfaringer om verden udenfor,
som så bliver be – eller afkræftet når kulturene bliver samlet.
-
Det har ikke ændret vores synspunkt, da medierne
i dag er gode til at vise best of both worlds, selvom medierne går mest op i
fattigdommen, men her gver Ngozis tale en god mulighed for at danne sig et
indtryk at Afrika, og er med til at sige diskret at før man har fordomme skal
man bruge sin fornuft.
-
At få forståelse for kulturen ved at inddrage
folk fra kulturen og se på det brede spektrum.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar