Motivation
Jeg skal være lærer
12/10 2013
Motivation – Det
som forårsager aktivitet. Det som holde en aktivitet ved lige. Det som giver et
aktivitet i mål. Det er tæt forbundet med menneskelig adfærd (behaviorisme).
Behavioristerne –
Skinner. Motivation kommer af belønning. Vi ønsker at opnå lyst og undgå ulyst.
Ex. Eftersidning elle gode karakterer.
Kognitive –
mennesket er nysgerrigt og ønsker at finde ud af alt – skabe orden i hovedet.
Motivation er udtryk for denne lyst. Ex. Når
der er emne uge, og børnene er vilde efter at lære et nyt emne. Modsat
Behaviorismen.
Behovsteorier
- Alle mennesker har nogle grundlæggende
menneskelige behov. Motivation er udtryk for disse. Ex. Sex, føde, tryghed, nærvær mm.
Man får tilgodeset et grundlæggende behov.
Indre og ydre –
Der findes to former for motivation. Den indre som kommer af indre lyst og den
som påvirkes af ydre faktorer.
Maslows
behovspyramide –
Maslow lavede en pyramide over forskellige behov..
Hos de fleste mennesker vil alle behovene være aktuelle. Man kan ikke se på et behov der er isoleret. En bestemt adfærd kan være udtryk for mange forskellige behov. Er en elev urolig fordi han får for lidt søvn, søger tryghed og kærlighed eller måske nogle andre anerkendelse.
Man vil forsøge at dække behovene i bunden, inden de næste.
De tre nederste er mangelbehov. Og den øverste er
vækstbehov. Vækstbehov kan man godt
undvære, men mangelbehovene, kan man IKKE undvære.
De tre midterste er hvor man er afhængig af andre mennesker.
Og den øverste er fokus på mennesket selv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar