onsdag den 5. februar 2014

Elevens læring og udvikling 05-02-2014


Skinner
Tolman
·         De ydre faktorer à motivation kommer fra fx en lærer
·         Påvirkning udefra
·         Personen selv har ikke indflydelse
·         Karakterer
·          
 
·         Motivation/forstærkning kommer også fra en selv
·         Påvirkning kan også ske indefra
·         Individuel eksamen
·         Har potentiale for at motivere sig selv
·         Gruppe afhængig af lærer
·         Bestået / Ikke bestået
·          

 

Behaviorisme og kognitiv psykologi

Behaviorisme

Læringsmodeller: Læring handler om at gøre det rigtige...

Pavlov, Watson, Skinner (vi lærer når vi selv får forstærkning) , Tolman, Bandura (vi lærer når vi ser andres forstærkning. Observation ->imitation)

Pavlov - Ham med hundene.



Attacks of the Quack -

hvordan kan pavlovs teori anvendes?

Skud/smerte --> av
Kvark --> ingen av?
Skud/smerte --> AV
Kvark --> av/flugt

 

Ensomhed ud for døren à L
Ud for døren à hvad indebærer det?
Uden for døren + ensomhed à L
Uden for døren à ensomhed

 

Uro à surhed
Hånden op à ?
Hånd op + Ti stille à ro
Hånd op à ro

 

Tolman


Mennesket søger mening - Kausale sammenhænge..

Når vi finder kausalitet bliver vi glade, og der skabes et kognitivt kort.

Forstærkningen behøver ikke at være ros fra miljøet.

Skinner
Tolman
De ydrer faktorer påvirker
Motivation kommer fra fx en lærer
Ydre faktorer motiverer
Personen selv har ikke indflydelse
Motvation/forstærkning kommer også fra en selv
Individet har potentiale til at motivere sig selv

 


Kognitiv psykologi

Læring handler om at kunne huske det man lærer
1.       Ser med tanker – konstruktivisme, Piaget
2.       Ser på hjernen – neuropsykologi, drenge, - og pigehjerner. Hvad sker der i hjerneprocessen?

Det vigtigste i modellen er pil nr. 3 fra venstre…
Kritik af ur-modellen: Manglende detaljer. DK kortet viser motorvejene, men er det de eneste veje?
 






 
 

Hukommelsessystemer

Semantik – Organiseret kundskab, viden om ting. Fx Paris er hovedstad i Frankrig.
Episodiske – At huske episoder, erindringer. Fx Jeg kan huske bla bla bla.

Eksempler på hver af hukommelsessystemerne

Semantisk
Episodisk
-          Lærer viser PowerPoint
-          Lær tabellerne
-          Mindmap
-           
 
-          Leg à  husker viden
-          Coorperative learning -> rundt om bordet
-          Bustur til Jelling
-          Dagbog/port folie
-           
 


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar