onsdag den 12. februar 2014

Elevens læring og udvikling - 12-02-2014 - Piaget og Vygotsky LÆRING

Konstruktivismen

Læring handler om hvordan eleven selv konstruere viden.
- Man lærer først når man opdager svaret.

Piaget
Kognitiv udvikling
Observation og forsøg
-  Mennesket forsøger at tilpasse sig, adaption
- Observerer og erfarer, perception
- Lagring af perceptionen, skema
- Skemaet hænger ikke sammen med det eksisterende skema, akkommodation

To former for viden:
1. Figurativ - læring er fakta, hvordan ting ser og hvordan man bruger dem. Lagring i hukommelsen.
2. Operativ - personlig viden generet igennem individuel erkendelse. Knyttet til generelle skemaer.

Arbejdsformer:
Konstruktivisterne anbefaler at man tilrettelægger undervisningen
 - Learning by discovery (populær) Man lærer ikke at lave mad ved at følge en opskrift, det er blot en reproduktion.
 - Learning by doing (Jonatan anbefaler)
 - Problemorienteret tilgang
 - Projektarbejde

Piaget - Et individuelt perspektiv
- Vi konstruerer selv vores skemaer
- Vi behøves ikke at være sammen med andre for at lære

 




















 
Inkluderes
Ekskluderes
Kompetencer
-          At tænke selv, de skal turde at gå ud over reproduktionen
-          Forestillingsevne, selv skabe overblik
-          Dem som ikke er selvstændige
-          Dem der har brug for meget struktur
-          Ydre styring
Elever
 
-          Autisme
-          ADHD

 Sociokulturel

Læring handler om hvordan eleven lærer i sociale sammenhænge

Lev Vygotsky 1896-1934
-Man skelner mellem marxismen som analyseredskab og marxismen som realiseret ideologi.
Sprogets betydning
- Som barn får vi sproget fra forældrene. Dermed kommer sproget fra samfundet.
- Barnet taler højt om hvad det foretager sig, tale og handling flyder sammen, egocentrisk tale (starten på tanker ifølge Vygotsky)
- I takt med udviklingen bliver den egocentriske tale indre og den indre tale bliver til tanker, refleksion, tænkning og bevidsthed
- ved en udfordrende læringssituation kan det være en ide at tale højt. Som lærer kan vi finde ud af hvor i tankerækken det glipper.

 

Et barn lærer at sige goddag til en voksen
Når barnet bliver voksen lærer det måske sit eget barn at sige goddag på samme måde
Læring er forbundet socialt
Individ ßàsocialt
Vygostky anbefaler den midterste. Midsterste zone, Comfortzone. Ydre zone dangerzone.
 Vygotskyskolen
- Igennem talen udvikler vi tænkning. Vi formulerer os. Mundtligheden skal styrkes fra starten, og kontinuerligt inddrages i lærerprocessen.
- Som lærere skal vi forsøge at ramme den nærmeste udviklingszone (den midterste.)
 
 
Piaget
Vygotsky
Vyg
-          Omverdenen har betydning
-          Erkender at biologien spiller en rolle, men begge tillægger miljøet en betydning
-          Mennesket er aktivt handlende
-          Samspil i det sociale
-          Fokus/medtager sprog
-          Læring ligger forud for udvikling
-          Alle kan ramme zonen
-          Læreren er meget medtænkt i teorien
Piaget
-          Individualistisk (Du skal selv opdage svar, du er ikke afhængig af andre)
-          Udvikling ligger forud for læring, pga. modning. (Kognitivt)
-          Læreren er facilitator (skaber rammer)
Kritik af Vyg:
-          I praksis er det svært at sikrer at alle eleverne til alle tider er i zonen
Kritik af Piaget:
-          Højt krav til selvstændighed
-          Svært at inkludere alle
 

Læringsteoriernes syn på læring?

 Hvordan skal klasselokalet indrettes?
- En hestesko
- Huskeplakater i lokalet

-
Hvem inkluderes og ekskluderes?
- inkluderet: alle dem har lysten og er åben overfor forslag
 
Hvad er lærerens rolle? Hvad vil afgøre om vi bruger den læringsteori?
- Læreren er en slags gartner. undervisningsdifferentiering.
- Man prøver at tilrettelægge til den enkeltes behov
 

Videnskabsteori

 

 
 

 

 
 
 








 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar