Konstruktivismen
Læring handler om hvordan eleven selv konstruere viden.- Man lærer først når man opdager svaret.
Piaget
Kognitiv udvikling
Observation og forsøg
- Mennesket forsøger at tilpasse sig, adaption
- Observerer og erfarer, perception
- Lagring af perceptionen, skema
- Skemaet hænger ikke sammen med det eksisterende skema, akkommodation
To former for viden:
1. Figurativ - læring er fakta, hvordan ting ser og hvordan man bruger dem. Lagring i hukommelsen.
2. Operativ - personlig viden generet igennem individuel erkendelse. Knyttet til generelle skemaer.
Arbejdsformer:
Konstruktivisterne anbefaler at man tilrettelægger undervisningen
- Learning by discovery (populær) Man lærer ikke at lave mad ved at følge en opskrift, det er blot en reproduktion.
- Learning by doing (Jonatan anbefaler)
- Problemorienteret tilgang
- Projektarbejde
Piaget - Et individuelt perspektiv
- Vi konstruerer selv vores skemaer
- Vi behøves ikke at være sammen med andre for at lære
Inkluderes
|
Ekskluderes
|
|
Kompetencer
|
-
At tænke selv, de skal turde at gå ud over
reproduktionen
-
Forestillingsevne, selv skabe overblik
|
-
Dem som ikke er selvstændige
-
Dem der har brug for meget struktur
-
Ydre styring
|
Elever
|
-
Autisme
-
ADHD
|
Sociokulturel
Et barn lærer at sige goddag til en voksen
Når barnet bliver voksen lærer det måske sit eget barn at
sige goddag på samme måde
Læring er forbundet socialt
Individ ßàsocialt
Vygostky anbefaler den midterste. Midsterste zone, Comfortzone. Ydre zone dangerzone.
Vygotskyskolen
- Igennem talen udvikler vi tænkning. Vi formulerer os. Mundtligheden skal styrkes fra starten, og kontinuerligt inddrages i lærerprocessen.
- Som lærere skal vi forsøge at ramme den nærmeste udviklingszone (den midterste.)
Piaget
|
Vygotsky
|
|
Vyg
|
-
Omverdenen har betydning
-
Erkender at biologien spiller en rolle, men
begge tillægger miljøet en betydning
-
Mennesket er aktivt handlende
|
-
Samspil i det sociale
-
Fokus/medtager sprog
-
Læring ligger forud for udvikling
-
Alle kan ramme zonen
-
Læreren er meget medtænkt i teorien
|
Piaget
|
-
Individualistisk (Du skal selv opdage svar, du
er ikke afhængig af andre)
-
Udvikling ligger forud for læring, pga.
modning. (Kognitivt)
-
Læreren er facilitator (skaber rammer)
|
Kritik af Vyg:
-
I praksis er det svært at sikrer at alle
eleverne til alle tider er i zonen
Kritik af Piaget:
-
Højt krav til selvstændighed
-
Svært at inkludere alle
|
Læringsteoriernes syn på læring?
Hvordan skal klasselokalet indrettes?
- En hestesko
- Huskeplakater i lokalet
Hvem inkluderes og ekskluderes?
- inkluderet: alle dem har lysten og er åben overfor forslag
Hvad er lærerens rolle? Hvad vil afgøre om vi bruger den læringsteori?
- Læreren er en slags gartner. undervisningsdifferentiering.
- Man prøver at tilrettelægge til den enkeltes behov
Ingen kommentarer:
Send en kommentar