onsdag den 5. februar 2014

Respons fra vores vennegruppe 05-02-2014


opgave til venskabsgruppe


 

Tegn og gæt


Fokus: Kognitionspsykologien

Fokus på at forbedre studiegruppens viden på teoretikerne og begreber


Opgave:

  1. Skriv de teoretiker ned som i støder på, i dagens lektie.
  2. Derefter trækker én fra gruppen en teoretiker fra dagens lektie og tegn hvad hun/han mener, der passer på den pågældende teoretiker. Alle fra studiegruppen skal hver i sær trække og tegne en teoretiker, men på skift. (hvis der kun er 2 teoretiker i teksten, skal I komme med forskellige tegninger)  
  3. Sammen i gruppen, skal I diskutere frem til et ”rigtigt” facit 

I hvilke læringssituationer tænker I at den enkelte teori kan bruges?

-          I fx i dansk, eleverne har fået et eventyr for, de skal her især, skrive hver gang de har mødt et eventyrtræk, og have en label med som har et eventyrtræk. I skolen bliver de sat i grupper, alle labels samles i en hat/krukke, eleverne trækker en label, og skal nu tegne eventyrtrækket til de andre i gruppen. De andre i gruppen skal nu gætte hvad eventyrettrækket, og sådan fortsættes legen.

-          Kan give gode kognitive skemaer

I hvilke situationer kan teorien have sine begrænsninger?

-          Man kan ikke tegne alt

-          Man kan glemme det

-          Det er ikke alle der er lige gode til at tegne… brugervenligheden begrænses

-          Tidskrævende

-          Det er ikke alle fag der passer til det.

-          Alle elever lærer forskelligt, man må have variation.

-          Manglende koncentration/motivation. Det er ikke sjovt at tegne i 45 minutter (neuropsykologi, forskel på piger og drenge – fed opgave for piger!)

-          Løse løsninger og resultater, der mangler eventuelt noget konkret. Det bliver meget flyvsk.

Hvad er elven styret af i teorierne?

-          De er styret af deres læring og lagring.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar