opgave
til venskabsgruppe
Tegn og gæt
Fokus: Kognitionspsykologien
Fokus på at forbedre
studiegruppens viden på teoretikerne og begreber
Opgave:
- Skriv de teoretiker ned som i støder på, i dagens
lektie.
- Derefter trækker én fra gruppen en teoretiker fra
dagens lektie og tegn hvad hun/han mener, der passer på den pågældende
teoretiker. Alle fra studiegruppen skal hver i sær trække og tegne en
teoretiker, men på skift. (hvis der kun er 2 teoretiker i teksten, skal I
komme med forskellige tegninger)
- Sammen i gruppen, skal I diskutere frem til et
”rigtigt” facit
I hvilke
læringssituationer tænker I at den enkelte teori kan bruges?
-
I fx i dansk, eleverne har fået et eventyr for,
de skal her især, skrive hver gang de har mødt et eventyrtræk, og have en label
med som har et eventyrtræk. I skolen bliver de sat i grupper, alle labels
samles i en hat/krukke, eleverne trækker en label, og skal nu tegne
eventyrtrækket til de andre i gruppen. De andre i gruppen skal nu gætte hvad
eventyrettrækket, og sådan fortsættes legen.
-
Kan give gode kognitive skemaer
I hvilke situationer
kan teorien have sine begrænsninger?
-
Man kan ikke tegne alt
-
Man kan glemme det
-
Det er ikke alle der er lige gode til at tegne… brugervenligheden
begrænses
-
Tidskrævende
-
Det er ikke alle fag der passer til det.
-
Alle elever lærer forskelligt, man må have
variation.
-
Manglende koncentration/motivation. Det er ikke
sjovt at tegne i 45 minutter (neuropsykologi, forskel på piger og drenge – fed opgave
for piger!)
-
Løse løsninger og resultater, der mangler eventuelt
noget konkret. Det bliver meget flyvsk.
Hvad er elven styret
af i teorierne?
-
De er styret af deres læring og lagring.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar