Vi har valgt
at fokuserer på læremidlet "film på nettet", med specielt henblik på
Busters Film Festival.
Buster Film
Festival havde et tema med filosofi, hvor klassetrinet lå fra 7. klasse til 10.
klasse.
Selve
artiklen man kommer ind på via http://www.buster.dk/artikel/207 kommer
med en masse ideer og gode råd til hvilke filosofiske debatter og spørgsmål,
man komme med til eleverne.
Det fede
ved Buster er, at man kan se de film de henviser til nemt, ved at lave en
google søgning, og de har endda også lavet nogle links til nogle af dem.
Det fede ved
Buster, er også til nogle af filmene har de lavet nogle opgaver til, som man
kan hente online, hvor eleverne kan svare på de spørgsmål og opgaver der bliver
givet til pågældende film
Vi har
vurderet Buster hos Vurdigi, hvor resultaterne kom frem til:
"Indholdskvalitet
Denne
kategori beskæftiger sig med kvaliteten og legitimiteten af forløbet i forhold
til gældende læreplaner samt faglige og pædagogiske standarder for indhold i
undervisningen.
Brugervenlighed
Denne
kategori spørger ind til forløbets design, og i hvilken grad du og dine elever
let og naturligt finder rundt i forløbet.
Differentiering
Denne
kategori undersøger, i hvilken grad forløbet understøtter
undervisningsdifferentiering.
Læringsudbytte
Kategorien
undersøger kvaliteten og omfanget af læringsudbyttet, som forløbet lægger op
til.
Sammenhæng
Denne
kategori spørger ind til, i hvor høj grad dine produktioner kan overføres til
andre systemer eller programmer." (www.vurdigi.dk)
Ifølge
vurdigi, vil Buster.dk være en middel ting af et godt digitalt læremidler. Hvis
man ser på det overordnet.
Ved at det
er middelt, tror jeg også da vi selv har været inde og vurdere det, der mener
vi, at det er fordi der er en bestemt målgruppe (udskolingen), og det kunne
have været godt, hvis der også var materiale til indskoling og
mellemtrinnet.
Dog er der
nogle fede spørgsmål og opgaver til filmene, som kan fører til en god debat hos
eleverne, og via film, opgaver og debat, kan man forhåbentligt skabe en god
differentiering, hvor alle kan få udbytte af undervisningen på en eller anden
måde.
Det gode ved
Busters form for filosofi er at, den tager fat i dagligdags ting, fx Frihed og
valg, og ondskabens problemer. I filmene tager de fokus på liv og død, osv.
Denne form for livsfilosofi, er en god tilgang, da man kan tage stilling til
hvad livet bl.a. kan byde, og det er godt det ikke er fagfilosofi, da vi ville
mene at en god omgang Platon og Aristoteles ville kunne blive lige en tand for
meget. Der bliver også taget hensyn til at filosofien er FOR børn og ikke MED
børn, altså at eleven kan sætte sig ind i situationen, tage stilling, komme
frem til en debat, altså eleven kan deltage, og i diverse opgaver under
undervisningsmaterialer, vil eleverne blive stillet for at tænke kontrafaktisk,
og disse opgaver kan endda komme ned til mellemtrinnet, og er anbefalet den
vej.
Der er også
mulighed for at få gode ideer til de store elever, ved at de giver råd til
spillefilm, som man kan bruge i undervisningen bl.a. The Matrix (hvor man bl.a.
kan hinte til Platons hulelignelse).
Så vores faktiske personlige konklusion på læremidlet, er
at det kan sagtens bruges, og ved selv at have spurgt hinanden og spørgmålene,
og prøvet at sætte os ind i elevens sted, kom vi frem til nogle gode
diskussioner og debatter, inkl. at de kortfilm der bliver linket eller hentydet
til er fantastisk søde!
Så vi ville mene at det sagtens kan fungerer i
undervisningen.
Jeg kan godt lide du giver en vurdigi vurdering og derefter din egen vurdering.
SvarSletDet ville være fedt, hvis du havde gjort det mere overskueligt og gennemskueligt at læse din vurdering ved hjælp af afsnit.
Det er fedt du også giver yderligere eksempler på, hvad de kunne have gjort.
(Y)
SvarSlet