søndag den 28. september 2014

Vurdering af digitalt læremiddel - Buster, TEMA: Filosofi - Skrevet af Josephine og Samantha. KRISTENDOM.


Vi har valgt at fokuserer på læremidlet "film på nettet", med specielt henblik på Busters Film Festival.
Buster Film Festival havde et tema med filosofi, hvor klassetrinet lå fra 7. klasse til 10. klasse.
Selve artiklen man kommer ind på via http://www.buster.dk/artikel/207 kommer med en masse ideer og gode råd til hvilke filosofiske debatter og spørgsmål, man komme med til eleverne.
 Det fede ved Buster er, at man kan se de film de henviser til nemt, ved at lave en google søgning, og de har endda også lavet nogle links til nogle af dem. 
Det fede ved Buster, er også til nogle af filmene har de lavet nogle opgaver til, som man kan hente online, hvor eleverne kan svare på de spørgsmål og opgaver der bliver givet til pågældende film

Vi har vurderet Buster hos Vurdigi, hvor resultaterne kom frem til:


"Indholdskvalitet
Denne kategori beskæftiger sig med kvaliteten og legitimiteten af forløbet i forhold til gældende læreplaner samt faglige og pædagogiske standarder for indhold i undervisningen.
Brugervenlighed
Denne kategori spørger ind til forløbets design, og i hvilken grad du og dine elever let og naturligt finder rundt i forløbet.
Differentiering
Denne kategori undersøger, i hvilken grad forløbet understøtter undervisningsdifferentiering.
Læringsudbytte
Kategorien undersøger kvaliteten og omfanget af læringsudbyttet, som forløbet lægger op til.
Sammenhæng
Denne kategori spørger ind til, i hvor høj grad dine produktioner kan overføres til andre systemer eller programmer." (www.vurdigi.dk)

Ifølge vurdigi, vil Buster.dk være en middel ting af et godt digitalt læremidler. Hvis man ser på det overordnet. 
Ved at det er middelt, tror jeg også da vi selv har været inde og vurdere det, der mener vi, at det er fordi der er en bestemt målgruppe (udskolingen), og det kunne have været godt, hvis der også var materiale til indskoling og mellemtrinnet. 
Dog er der nogle fede spørgsmål og opgaver til filmene, som kan fører til en god debat hos eleverne, og via film, opgaver og debat, kan man forhåbentligt skabe en god differentiering, hvor alle kan få udbytte af undervisningen på en eller anden måde. 
Det gode ved Busters form for filosofi er at, den tager fat i dagligdags ting, fx Frihed og valg, og ondskabens problemer. I filmene tager de fokus på liv og død, osv. Denne form for livsfilosofi, er en god tilgang, da man kan tage stilling til hvad livet bl.a. kan byde, og det er godt det ikke er fagfilosofi, da vi ville mene at en god omgang Platon og Aristoteles ville kunne blive lige en tand for meget. Der bliver også taget hensyn til at filosofien er FOR børn og ikke MED børn, altså at eleven kan sætte sig ind i situationen, tage stilling, komme frem til en debat, altså eleven kan deltage, og i diverse opgaver under undervisningsmaterialer, vil eleverne blive stillet for at tænke kontrafaktisk, og disse opgaver kan endda komme ned til mellemtrinnet, og er anbefalet den vej. 
Der er også mulighed for at få gode ideer til de store elever, ved at de giver råd til spillefilm, som man kan bruge i undervisningen bl.a. The Matrix (hvor man bl.a. kan hinte til Platons hulelignelse).



Så vores faktiske personlige konklusion på læremidlet, er at det kan sagtens bruges, og ved selv at have spurgt hinanden og spørgmålene, og prøvet at sætte os ind i elevens sted, kom vi frem til nogle gode diskussioner og debatter, inkl. at de kortfilm der bliver linket eller hentydet til er fantastisk søde!
Så vi ville mene at det sagtens kan fungerer i undervisningen.



2 kommentarer:

  1. Jeg kan godt lide du giver en vurdigi vurdering og derefter din egen vurdering.
    Det ville være fedt, hvis du havde gjort det mere overskueligt og gennemskueligt at læse din vurdering ved hjælp af afsnit.
    Det er fedt du også giver yderligere eksempler på, hvad de kunne have gjort.

    SvarSlet