Modeller for erkendelse:
- Immanens " Iboende" indenfor menneskelig erkendelse (det dennesidige)
- Trancedens "overskridende" - udenfor den menneskelige erkendelse
De ti bud -
- De centrale af moselovens 613 bud/love (mitzvot)
- Læs buddene i bibelen og sammenlign med udgaven Hos Svend Andersen s, 67 - Forskelle?
Svend Andersens bud er kortere. Svends har mere nymoderne sprog, er mere kontante.
- Hvem er det etisk subjekt i det forskellige bud?
Israelitterne
- Almenmenneskelig etik med hvilken begrundelse?
Almen menneskelige bud
Det er pga de tre første bud er israelitternes forhold til Gud.
Kærlighedsmotivet -
- "Du skal elske din næste som dig selv"
- Næstekærlighedsbuddet er i GT og NT
- "... som dig selv" referer til israelitisk historie
- Kan betyde 2 ting
1. Som dine egne (som sit eget folk)
2. Som du selv blev behandlet (udfrielsen fra Egypten, hjulpet fri af trældom, man skal hjælpe andre)
- Næstebegrebet omfatter landsmænd og fremmede i landet
Retfærdighedsmotivet -
- Menneskelig retfærdighed 1: Ang. fordelingen af goder
- Menneskelig retfærdighed 2: At leve i overenstemmelse med Gud
-Jahves retfærdighed: Guds handlen i historien
. Guds retfærdighed til mennesker = Mennesker skal handle retfærdigt overfor hinanden
Skabelsestanken -
Hvor de ti bus i GT forstås som regler til det israelistiske filk.
- Mennesket er skabt i Guds billede, så derfor skal mennesket have respekt for alle, uanset oprindelse.
NT - Eskatologi -
- Læren om de sidste tider
- Jesus forkynder at de sidste tider/Gudsriget er nær og derfor skal folk omvende sig
- Læses den nytstamentlige etik som udtryk for en almen etik gældenede for kristne til alle tider?
- Eller som en radikaliseret etik gældende for de allersidste i før dommedag?
Jesus og de ti bud
- Bjergprædiken
- de ti bud uddybes og radikaliseres
- Kan de overholdes?
- Hvem gælder de for?
-Hvornår?
"... Som dig selv" i NT
- Gæder det samme som i GT. Forhold til Gud
- Man ved hvem der er ens næste. Man kan kun forstå det når man selv har haft brug for hjælp. ( Den barmhjertige samaritaner.
Kort om Paulus
-Skriver til de første menigheder - urmenigheden
- Afklaring af om overholdelse af Moseloven er et krav til de nye kristne
-Paulus siger nej, frelsen ikke afhængig af overholdelse. Loven blev ophævet med kristi død på korset - døde for menneskets synder.
- Mennesket retfærdiggøres ved tro.
Handout 47 sekulær og religiøs etik
Forskellen mellem religiøse og sekulære
livssyn og etik
Positioner
|
Hvordan beskrives mennesket?
|
Hvordan begrundes livssynet/ etikken
|
Hvordan beskrives livssynet/etikken
|
Determinisme
|
Mennesket er styret af arv og miljø, og viljens frihed er ren
indbildning. Mennesket er en del af naturen. 100% underlagt af naturens love.
Fysiske, kemiske, biologiske.
|
Den materielle virkelighed er styret af naturlove. Mennesket er en
del af naturen. Ligger helt afstand til det kristne livssyn. Går ikke ind for
moralske normer.
Her befinder sig blandt andet naturvidenskabelige folk. Menneskets værdighed.
Hverken transcendent bud, eller immanent lovsystem.
Mennesket vil gøre sit bedste ud fra sine forudsætninger.
Moralske normer gør mere skade end gavn à
skam og skyldfølelse.
|
Peter Gill: Tænkningen om
fri vilje, ansvar og skyld er psykologisk set usunde. Dårlig opførsel tegn på
sygdom – behandling, ikke straf.
Alice Miller: Sekulært
livssyn. Oplevelser I barndommen har konsekvenser i voksenlivet. Psykoanalytisk
syn efter Freud. Barndommen determinerer i høj grad mennesket.
Carl Roger: Mennesket har
kraften I sig til at bryde den onde cirkel. Håb. Fri vilje er menneskets
adelsmærke. Mennesket har ansvar for eget liv.
|
Humanisme – her sekulær
|
Mennesket har en iboende værdighed som adskiller det fra natur. Man
har en fri vilje og man skaber selv sin skæbne. Man er styret af fire
faktorer.
Arv
Miljø
Tilfældighed
Fri vilje
Det man giver får man igen.
|
Etikken er situationsbetinget. Hvis det er godt for én, er det ikke
nødvendigvis godt for andre.
Det kommer ikke fra noget religiøst. Man kan forbinde det med
individualisme.
Gensidighedsprincippet, man skal gøre mod andre, som man selv vil
have de gør mod en. Tager afstand fra Gud.
Der findes noget godt i alle.
|
Lægger vægt på konsekvensetikken. ”Ingen menneskelige handlinger er
ikke i sig selv gode eller dårlige. Hvorvidt en handling er god eller dårlig
må bedømmes ud fra konsekvenserne for det enkelte menneske eller samfund”
Hverken transcendent eller immanent lovsystem.
Beskrives ud fr mennesket selv.
|
Jødedom
|
Mennesket er ikke født med arvesynd. Samtidig har det en fri vilje.
Mennesket er den eneste skabning skab i Guds billede.
|
Mennesket skal have kærlighed of respekt for alle Gud har skabt, men
også til Gud.
Læse i Toraen:
3 regler.
Man må ikke tilbede andre guder.
Ikke begå hor
Mord på uskyldige mennesker
|
Etikken beskrives ud fra jøderne skal følge forskrifter. Urenhed,
renhed og mad. (Drik mælk og spise kød samtidig)
Ortodoks. Erklære sin kærlighed ved at være god ved andre.
Pligtetik. Givet regler som mennesket har pligt til at efterfølge.
|
Kristendom
|
Mennesket er skab i Guds billede. De bærer arvesynden til de bliver
døbt.
|
Kristen teologi. 2 veje:
Kristus åbenbaring: (normativ) en specifik kristen etik. Det lægger
sig op ad biblen og følger de regler. ”Fordi Jesus gjorde sådan, er tingene
sådan” Bart.
Skabelsen: kristen etik er langt hen af vejen fri for fortolkning.
Det der er rigtigt og forkert er det samme som almene etik. Lidt mere ”løst”.
Gud har skabt mennesket og jorden, men man kan tænke selv. Ikke sort på
hvidt. ”Verden er på en bestemt måde og det gælder alle mennesker” -
Løgstrup.
|
Du skal leve og handle som Jesus ville gøre. (både i praksis også i
overført betydning) Jesus lagde en vej, man kan prøve at følge.
Bart: Kilden til etisk begrundelse kan findes i biblen.
Løgstrup prøver at finde en etik der er almen menneskeligt.
|
Islam
|
Mennesket født som syndefrit. Ethvert menneske er født som muslim,
man vælger senere hen om man vil være muslim.
|
Gud åbenbarer sig transcendent à
immanent
Skulderen. Djævel og Gud som noterer gode og dårlige handlinger, som
du til sidst står regnskab for.
Til dommedag vil det der vægter mest, være det afgørende.
Lever ifølge af Sharia, hvor man finder svar på sine eventuelle
spørgsmål.
Koranen, Hadith, Analogi, Overensstemmelse.
|
Pligtetik. Mange regler man skal følge. Eksempel: De 5 søjler man
lever ud fra.
Forkert handling, selv hvis den er udført på baggrund af ædle
motiver, fortsat skal regnes for dårlig.
|
-Viden:filosofiske og etiske spørgsmål i kristendom og andre religioner og livsopfattelser
- Færdighed: redegøre for forskellige livsopfattelser, funderet i en ikke-religiøst tænkning
Ingen kommentarer:
Send en kommentar