onsdag den 17. september 2014

Historie - 1. verdernskrig - 16/9 2014

-Specialiseringsmodul: Historie, samfundsfag og kristendomskundskab/religion

__

 læremidler og læremiddelanalyse:
- Didaktiske læremidler
- Semantiske læremidler
- Funktionelle læremidler


 Læremidlet skal have værdi for eleven, læreren og forhold til samfundets mål for skolen.

6 parametre:
- Tilgængelighed, Er der noget der hinter at eleven skal læse hjemme
- Progression, kropslig (museum, røre føle se historien), intellektuel og følelsesmæssig (evnen til indlevelse) udvikling i forbindelse med elevernes brug af læremidlet
- Differentiering, kombination af fælles og individuelle veje. kan man finde den gyldne middelvej?
- Lærerstøtte, hjælpe og understøtte læreren i forbindelse med planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisningen
- Sammenhæng, hænger aktiviteterne sammen?
- Legitimitet, hænger det sammen med samfundets krav til et læremiddel. stemme læremidlet over ens med bl.a. fælles mål?

__

Almen krigsbegejstring:
- Nationalistisk indoktrinering
- Foreninger og bevægelser
- Borgerskab
- Krigpropoganda

- Og modstand:
- Arbejderbevægelsen = Skiftede holdning da krigen var en realitet
- Bønder = analfabeter med interesse for det nære
- Intellektuelle antikkrigsbevægelser

Propaganda - Slaget ved Tannenberg --> Refence til tempelridderne

Futurisme:
Hvordan reagerer kunsten på samfundet måde at være skruet sammen på.
1909-1916
Verden er i opbrud. Teknologien er i opblomstring.

Julefreden:
- Fortolkninger:
- Billede på krigens absurditet. Krig --> Pause (Venner) --> Krig igen
- Sportmanschip





Ingen kommentarer:

Send en kommentar