torsdag den 11. september 2014

praktikforberedelse - 11/9-2014


Studieaktivitetsmodellen

- Hvad skal man være opmærksom på?
Det er både undervisning, observation osv.
Man har tæt samarbejde med praktiklæreren på skolen.


- Hvilken betydning har modellens for jeres praktik?
Den viser hvordan man kan få en ide om hvad praktikken går ud på. Den giver et overblik

- Spørgsmål til modellen...


_

Praktikhæfte niveau 1
http://ucsj.dk/fileadmin/user_upload/Praktik_klinik_dokumenter/L_faelles/Praktikhaefte_niveau_I.pdf

Hvad vil du gerne lære i din første praktik?
- Didaktiske virkemidler, hvordan føles det t stÃ¥ i lærerrollen? Kan man bruge de ting fra LG  i undervisningen? Er det egentlig lærer man vil være?

Formuler 2-3 læringsmål ud fra praktikkens kompetencemål og de tilhørende vidensmål og færdighedsmål


Hvilke forventinger har du til praktikskolen?
- Hjælper og guider. Imødekommende. Støtter op om os studerende.

Hvilke forventninger har du til praktiklæren?
- At det er en lærer som ar styr på tingene, og kan give god vejledning i praktikken. At man fler sig tryg.

Hvilke forventninger hr du til dig selv?
- Vær sig selv. Åben. Glad. Overskud. Forberedt.

Hvilke forventninger har du til samarbejdet med dine medstuderende i praktikgruppen?
- Forberedt. Tage sig sammen. Hjælpe hinanden. Være ærlige. Masser af gå på mod.

Hvilken form for empiri skal indsamles i løbet af praktikperioden?
- Observation. Interviews af eventuelt lærere og elever, måske inspektøren?

Hvordan vil du indsamle din empiri?
- Interview,

Hvilke skitser til undervisningsplaner/undervisningssekvenser skal sendes til praktikskolen inden praktikkens start?
  -
Under praktrøven






____
De almen didaktiske kategorier:

- Mål: Hvad er formålet med min undervisning?
- Indhold
- Undervisning-, arbejds- og organisationsformer
- Evaluering, man er forpligtet til at lave det løbende. Man gør det jævnligt.


Lav en skitse til en undervisningssekvens/undervisningsplan i et undervisningsfag, indrag fællesmål og KKJ
-

Undervisningsplan

Emne: Etik


7.klasse -8. klasse
Kompetencemål:
”Eleven kan udtrykke sig nuanceret om den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmÃ¥l og etiske principper”

Forløb: 3 uger

Beskrivelse
MÃ¥l
Materialer
Forløb 1: Hvad er etik?
Læreroplæg. Underviser fortæller om etik, hvad er etik, og hvordan kan det bruges?
Eleven skal kunne forstå begrebet etik.
Læreroplæg.
Sokrates.
Platon.
Etiske dilemmaer i hverdagen
Forløb 2: Gruppearbejde om etik
Eleverne skal lave et oplæg om etiske dillemmaer i hverdagen, og evt finde den gyldne mellemvej, eller en løsning på dilemmaet.

Plancher. IT. Klip og papir. Power point.

Forløb 3: Oplæg og opsamling
Eleverne laver deres oplæg. Opsamling til sidst.
Eleven har viden om værdier, normer, adfærd i etiske problemer.




Observation

Observation er subjektivt.

Iagttagelse:
- Eksempel på at vi ser noget forskelligt
- Informationskaos
- Sansning, perception, hukommelse



Ingen kommentarer:

Send en kommentar