Studieaktivitetsmodellen
- Hvad skal man være opmærksom på?
Det er både undervisning, observation osv.
Man har tæt samarbejde med praktiklæreren på skolen.
- Hvilken betydning har modellens for jeres praktik?
Den viser hvordan man kan få en ide om hvad praktikken går ud på. Den giver et overblik
- Spørgsmål til modellen...
_
Praktikhæfte niveau 1
http://ucsj.dk/fileadmin/user_upload/Praktik_klinik_dokumenter/L_faelles/Praktikhaefte_niveau_I.pdf
Hvad vil du gerne lære i din første praktik?
- Didaktiske virkemidler, hvordan føles det t stå i lærerrollen? Kan man bruge de ting fra LG i undervisningen? Er det egentlig lærer man vil være?
Formuler 2-3 læringsmål ud fra praktikkens kompetencemål og de tilhørende vidensmål og færdighedsmål
-
Hvilke forventinger har du til praktikskolen?
- Hjælper og guider. Imødekommende. Støtter op om os studerende.
Hvilke forventninger har du til praktiklæren?
- At det er en lærer som ar styr på tingene, og kan give god vejledning i praktikken. At man fler sig tryg.
Hvilke forventninger hr du til dig selv?
- Vær sig selv. Åben. Glad. Overskud. Forberedt.
Hvilke forventninger har du til samarbejdet med dine medstuderende i praktikgruppen?
- Forberedt. Tage sig sammen. Hjælpe hinanden. Være ærlige. Masser af gå på mod.
Hvilken form for empiri skal indsamles i løbet af praktikperioden?
- Observation. Interviews af eventuelt lærere og elever, måske inspektøren?
Hvordan vil du indsamle din empiri?
- Interview,
Hvilke skitser til undervisningsplaner/undervisningssekvenser skal sendes til praktikskolen inden praktikkens start?
-
Under praktrøven
____
De almen didaktiske kategorier:
- Mål: Hvad er formålet med min undervisning?
- Indhold
- Undervisning-, arbejds- og organisationsformer
- Evaluering, man er forpligtet til at lave det løbende. Man gør det jævnligt.
Lav en skitse til en undervisningssekvens/undervisningsplan i et undervisningsfag, indrag fællesmål og KKJ
-
Undervisningsplan
Emne: Etik
7.klasse -8. klasse
Kompetencemål:
”Eleven kan udtrykke sig nuanceret om den religiøse dimensions indhold og
betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper”
Forløb: 3 uger
|
Beskrivelse
|
Mål
|
Materialer
|
Forløb 1: Hvad er etik?
|
Læreroplæg. Underviser fortæller om etik, hvad er etik, og hvordan
kan det bruges?
|
Eleven skal kunne forstå begrebet etik.
|
Læreroplæg.
Sokrates.
Platon.
Etiske dilemmaer i hverdagen
|
Forløb 2: Gruppearbejde om etik
|
Eleverne skal lave et oplæg om etiske dillemmaer i hverdagen, og evt
finde den gyldne mellemvej, eller en løsning på dilemmaet.
|
|
Plancher. IT. Klip og papir. Power point.
|
Forløb 3: Oplæg og opsamling
|
Eleverne laver deres oplæg. Opsamling til sidst.
|
Eleven har viden om værdier, normer, adfærd i etiske problemer.
|
|
Observation
Observation er subjektivt.
Iagttagelse:
- Eksempel på at vi ser noget forskelligt
- Informationskaos
- Sansning, perception, hukommelse
Ingen kommentarer:
Send en kommentar