onsdag den 6. april 2016

Noter til undervisning i LG - Almen undervisningskompetence - 6/4 2016

https://www.eva.dk/e-magasinet-evaluering/2014/evaluering-efterar-2014/data-i-skolen-5-pointer
Data i skolen - 5 pointer
1. Data er mere end det, der kan tælles:
Data er mere end eder der kan tælles, vi har også brug for viden omkring det der ikke kan. Det skal vi få at få bedre viden om elevernes udbytte af undervisningen. Det handler om både Kvantiative og kvalitative metoder.
Hvis lærerne går sammen med ledelsen og eleverne osv., får man større udbytte af viden, og man får mere dybde i elevernes læring.

2. Brug af data og evaluering er relevant i alle fag:
Systematisk brug af data kan skabe overblik i de kreative fag samt et andet blik på faget. Man kan skabe et mere udfordrende læringsmiljø. Det kan samtidig give mulighed for at alle eleverne kommer ind i søgelyset.

3. Data handler om elevernes progression:
Undervisningen skal tilpasses efter elevernes gavn og udbytte. Data giver mulighed for at sætte elevernes og individets læring i bedre lys.

4. Brug af data er en vigtig del af undervisningen:
Man har bedre styr på eleverne også selvom de er mange. Samt mere tid.

5. Skolelederen har ansvaret for, at data bruges til at udvikle undervisningen:
Lederen har ansvar til at data skal bruges til at udvikle undervisningen. Hvis dataen ikke er klar eller lignende så gavner det ikke.

_________________________________________________________________________________

https://www.folkeskolen.dk/558875/er-det-tegn-paa-laering
Er det tegn på læring? blog
Af Bent Lindhardt
Citater:

I ministeriets udgave af læringsmålstyret undervisning omtales tegn på læring som elevens synlige handlinger, sproglige tilkendegivelser eller produkter – og så er man vel godt omkring, hvad man overhovedet kan iagttage.

I tilknytningen til udvælgelse af tegn foreslår ministeriet (husk det er kun oplæg ikke noget krav), at man arbejder med tre niveauer af målopfyldelse  – knyttet til tegn

Det er faglige milepæle eleverne helst skal gennem i deres stilladsering af de faglige begreber fx skal små børn indse, at det sidste tal i en tælling er det samlede antal før de har et ordentlig antalsbegreb, større elever skal indse forskellen på en brøk og brøktal inden de har et ordentlig brøkbegreb osv.

Skal og vil man ind i et generelt læringshieraki kan det bedre anbefales at se på SOLO(Structure of the Observed Learning Outcome, 1986), som ser på kvaliteten af den måde eleven strukturerer sin viden på, og evnen til generalisering og fremfor alt forholder sig til forståelsesdybden af elevens læring.

Alt i alt synes tegn på læring at give mening, men tegnene skal kun opfattes som indgangen til en yderligere mere nuanceret observation, idet tegn hurtig kan blive til evaluering af for primitive analyser af elevens præstationer. Som det fremføres og tales om kunne man frygte at man lod sig nøje …

_____________________________________________________________________________________________
Kvan Nr. 101, 
artikel - Vurdering for læring i praksis
Af Trude Slemmen & Dag Johannes Sunde

Vurdering for læring handler om 1. at lærere bruger vurderingsinformation til at tilpasse undervisningen/oplæringen halvejs & 2. At eleverne bruger information om egen kompetence til at justere og forbedre eget læringsarbejde.
- Planlæg undervisning efter elevernes niveau, og efter hvad de ved og kan

Vurdering af læring handler om vurderinger som foretages på et bestemt tidspunkt, ved fx en eksamen, man kan her kortlægge elevernes færdigheder.

Et godt klasserum er hvor eleverne føler sig trygge til at kunne fortælle at de ikke forstår, og derved få den hjælp de har brug for.

For at lærerne skal tilpasseundervisningen, må de bruge info fra eleverne, formålet er her at se:
- Hvor er eleverne i deres læring?
- Hvor eleverne skal hen
- Hvordan eleverne bedst kan nå deres mål

For at få dette til at virke må man arbejde med:
- Kommunikerer målene i læreplanerne til eleverne, så de kan se og forstå hvad der forventes af dem
- Give faglige og relevante tilbagemeldinger på deres præsentationer
- Konstruktiv vejledning og råd videre frem
- Involvere eleverne i vurderingsarbejdet og give mulighed for at vurdere dem selv undervejs.

I Norge går lærerne meget op i hvad eleverne skal lære, frem for hvad de skal gøre.

Elever kan inddrages i vurderingsarbejdet ved at:
- Udforme kriterier i fællesskab med klassen
- Definerer individuelle mål
- Vurdere sig selv i forhold til læringsmål
- Bidrage med at lave spørgsmål til opgaver og prøver
- Snakke om læring med andre elever
- Udvælge arbejder, som de ønsker at vise forældrene

I arbejdet med vurdering for læring har læreren en rolle som vejleder/coach/træner. Læreren bør være en holdspiller, for at vise eleven den bedst mulige vej til at nå deres mål.
Man kan hjælpe eleverne med at giv esvar på følgende:
1. Hvor skal jeg hen? - Kan hjælpe ved at beskrive tydelige mål og kriterier for denne vej.
2. Hvordan går det? - Tilbagemeldingerne kan vise hvor eleverne står ift. punkt nr. 1
3. Hvad er det næste skridt? - Fremadrettede tilbagemeldinger, "feed forward". Foruden læreren, vejledning fra andre elever og vejlede sig selv.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar