Kropslig kommunikation har stor betydning for undervisere og andre der arbejder med mennesker. Det er et redskab for udviklingen af autencitet, lederskab, empati, tillidsskabelse, og relationskompetence. Artiklen har fokus på at øge bevidsteheden om kropslighedens betydning som klangbund for professionel kommunikation.
"Du er i dit professionelle virke både kropslig og personlig, uanset om du er medvidende om det eller ej. Den personlige professionalitet sidder i din krop".
I bevægelsespsykologien ses kroppen som en multidimensionel organisme, der gennem kulturelt tonede bevægelsesmønstre og sanselig kommunikation konstant afspejler, udtrykker, og til tider undertrykker vores personlige dynamikker, følelser, sårbarheder, og levede liv.
Kroppen kommunikerer HELE LIVET!
Profesionelle der arbejder med mennesker, får i kraft af deres faglighed, position og ansvar en form for førstørret opmærksomhed på deres kropslige og følelsmæssige kommunikation.
Den professionspersonlige kommunikation befinder sig derfor som nævnt i en konstant nærværende treklang, der på en gang er kropslig, personlig og professionel. Det ene eksisterer ikke uden det andet, men kan fremtræde med vekslende styrke.
Hvis den personlige kommunikation er præget af klarhed, følsomhed, og medvidenhed om det professionelle ansvar, kan det opleves som en tillidsvækkende klangund i relationene.
Den professonelles kropslighed kan opleves som værende åben, nærværende og autentisk og dermed skabe et frugtbart og til tider livgivende grundalg for den professieonelle praksis. At skabe en balance mellem det kropslige, professionelle og personlige kan være en udfordring, og livslang udviklingsproces. Treklangen kan danne udgangspunkt for selverkendelse, læring og supervision.
Hvis læreren kommer ind i en klasse og viser kropsligt engegament kan det givende eleverne større motivation.
Det professionspersonlige vil være inde i en positiv spiral, hvor de tre dimmensioner befrugter hinanden og skaber tydelig og sikker professionel kommukation.
En medvidende professionpersonlig kommunikation kan udtrale autencitet og sund autoritet.
I klassiske teorier om kroppens betydning for kommunikation skelnes der mellem oftest tre indbyrdes afhængige dimensioner af Albert Mehrabian:
1. Ordenes indhold
2. Stemmens betoning og følelsesindhold
3. Kroppens sprog.
Hvis de tre ekspempler understøtter hinanden er det klar og enkel kommunikation.
Begrebet stemthed er udviklet af Løgstrup, og betegner fænomenet at mennesket i mødet med andre mennesker er i åben modtagelig indstilling. Det, der kendetegner stemtheden er at den knytter sig til følelser som i en bevægelsespsykologsk forståelse har direkte forbindelse til åbenhed i kropslighed, energi og vitalitet.
Når to eller flere mennesker svinger sammen opstår der resonans. Når de ikke svinger kaldes det dissonans. At stemme sig med hinanden og finde det punkt hvor kontakten har resonans, kræver stor opmærksomhed fra kroppens mellemmenneskelige dans og professionspersonlge sammenhænge.
Den professionspersonlige kompetence kan defineres som en kombination af:
- Egenkontakt. Kontakt til egen krop og personlige følelser, evnen til at være fokuseret og nærværende, evnen til at have hjertet med og samtidig bevare et professionelt fokus og en privat afgræsning.
- Kommunikationslæsning og kontaktevne. Evnen til at se, lytte, sanse og mærke. Evnen til at læse både den verbale og kropslige kommunikation. Evnen til at skabe tillidsvækkende kontakt med andre. Evnen til at sætte grænser
- Lederskab over grupper eller situationer. Professionelt overblik, udtråling, centrering, klart lederskab over gruppe eller situation. Evnen til at indtage eller holde et rum med en sund og kropsligt forankret autoritet.
I undervisningsmæssige situationer kan det være vigtigt at kunne indtage og fylde et rum. At turde være på. At være personligt, kraftfuldt, kropsligt og professionelt til stede.
Erik Fromm - To former for autoritet. 1. "at have" autoritet. 2. "at være" autotitet.
At have - Noget man får gennem titler osv.
At være - modenhed, autencitet, professionel og faglig troværdighed.
I professionelle sammenhænge handler grounding om evenne til at være fattet, og nærværende og kunne bevare roen, i svære episoder. Hvis eleverne mister deres grounding, er det vigtigt at den profesionelle mestrer færdigheden til at beholde fodfæstet. Grounding kan trænes gennem kroppen, via forskellige teknikker.
I en bevægelsespsykologisk forståelsesramme handler kropskontakt både om det enkeltes menneskes krosplige nærvær, og kontakt til sin egen krop og om kontakten til andre.
Kontakt kommer etymologisk set at det latinske ord contactus, som igen nedstammer fra com (togeteher) og Tangere (to touch). Kropkontakt er den mest grundlæggende form for mellemmenneskelig kommunikation. Kropskontakt kan være en væsentlig støtte i det professionspersonlige rum, det kan dog have sine ulemper pga. blufærdighed, og må derfor behandles med respekt.
I følge Giddens er tillid et vedvarende og tilbagevendene psykoliskbehov. Tillid kan også være, i den voksne verden, være genstand for en konstant følelsesmæssig genetablering. Tillidsskabelse er derfor både en vigtig og fundemental proces i det prodessionspersonlige rum
Ingen kommentarer:
Send en kommentar