mandag den 4. januar 2016

kristendom - fænomenollogiske-komparative- 4/1 2016

Den fænomenollogiske-komparative tilgang:
Hvad er der tale om?
Komparative tilgange til religion kaldes også for den religionsfænomenologi.
Har ikke noget med de filosofiske fænomenologi at gøre. fx Løgstrups udgave: de suveræne livsytringer.

Videnskabelig baggrund:
Gren af religionsvidenskaben.
1887 - Chantepie - jr. botanikken: ønsker at indsamle og kategorisere kendetegn ved religion -> fællestræk i fokus. Ønsker at trænge bag om tilsynekomsten fernis.
1870'erne - Max Müller:  He who know one, knows none.
Kritik af samtidens kristne teologiske udgangspunkt for religionsforsknins.
Komparativt: At kunne sige noget om fænomenet religion.

Müller:
Kritiserer at man tager kristendommen som udgangspunkt i studiet af andre religioner.
Søger selv mod religionens rødder.
Søger udgangspunktetfor fælles religiøs begrebsdannelse: Mennesket søger forklaringer på naturens fænomener - tolkes som udtryk for guddomme-
Ser religions som en mental evne hos mennesket.

Eliade:
Søgte bag om religionernes udtryksformer og ophav -> Det hellige - det numinøse= det særlige ved religion.
Ser ikke det hellige som menneskeskabt.
Et særligt interesseret for i sammenligne myter.
Myter -> Forestillingsverden ->ritual
Ritualer reaktualiserer den mytiske fortid.
= er blevet kritiseret.

Arnold Von Genneps Ritualteori:
Overgangsritualer - Kendetegn:
Seperationsfasen, liminalfasen, re-integrationsfasen.

Victor Turner uddyber teorien - fokuserer på liminalfasen: Hvad ske der med intianderne?
Transformation = Ritualets funktion: at gøre intianderne til bedre samfundsborgere/statuere samfundets idealer.
Ikke religiøse ritualer.

Fagdidaktisk rekontekstualisering:
Alle former og varinater af religion undersøges som ligeværdige udtryk for religiøsitet.
Sammenligner ikke "æbler og pærer".
Undervisning som et laboratorium -> fællesskab hvor elever og lærer bliver klogere på fænomenet religions.
Nedbryd fordomme....?

Religionse artefakter/genstande:
Eliade: - Hierofanier, fysiske manifestationer af det hellige.
Genstande - Brugen af genstanden gør genstanden religiøs.
personer
bygninger
steder

Via tilknytning til det guddommelige danner de baggrund for religions adfærd som udtrykkes bl.a. ritualer og tabuforskrifter.


---
Muligheder/fordele:

Begrænsninger/ulemper:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar