6 siders opgave fra praktikken, vikar, eller lærerjob. --> problemstilling.
Man må gerne tage et allerede eksisterende undervisningsforløb, dog med videreudvikling.
Man SKAL have en problemstilling, der tager afsæt i noget praksis.
Temaer:
Undervisningsdifferentiering
Læringsledelse
Elevmedansvar
Innovation og entreprenørskab
Mindst 6 sider... inkl. forløb
Der skal ikke som sådan være en problemformulering! Vi skal begrunde vores undervisningsplan.
Kilder i teksten.
Krav -
Indledning hvor man tydeliggøre
Kort beskrivelse af vores problemstilling, og hvordan der den relevant ift. vores emne.
Didaktiske begrundelser for undervisingsforløb.
Skematisk undervisningsplan - Tydeliggør evalueringsformer osv. (DET HER SKAL FYLDE OG TRÆKKE PÅ LITTERATUREN FRA FORLØBET)
Akadamisk brug af skridt med kildehenvisninger og citat.
_________________________________________________________________________________
Evaluering og feedback - læreroplæg
Skolereform 2014
"Alle elever skal blive så dygtige som de kan"
Man ønsker øget læring for flere elever
Denne model skal man planlægge undervisning ud fra:
Jens Rasmussen: Han begrunder i at der er en tendens til at eleverne sidder i klassen, og der er chance for at de lærer noget, men hvordan ved vi det? Eleverne skal faktisk kunne lære noget, og det er med til at blive et mere retfærdigt læresystem.
Jens Rasmussen:
-semantisk skifte i
læringsforståelsen fra chancelighed
til uddannelsesretfærdighed
idet
vi nu er forpligtede på at tale om læringspotentialer
– hvor langt kan denne
elev komme?
Rasmussen, J. (2014): ”Den
målstyrede folkeskole” oplæg på konference ”Forskning i folkeskole i
forandring” http://konferencer.au.dk/forskning-i-folkeskole-i-forandring/oplaeg/
Når man taler om feedback -->
1. Lærerens feedback til elever i undervisningen. (Hatti . aktionslæringsforløb)
2. Lærernes gensidige feedback rutiner, medarbejder til medarbejder, bl.a. AL rutiner.
Typer af vurdering i skolen -->
Formativ vurdering -
Proces - sker meanwhile. Hvor tæt er du på målet? Eleven har andre vilkår til at rykke sig hen mod målet. Eleven får vejledning og information om at fremme læringsprocessen. Hvis der er sat synlige rammer for vurderingen kan eleverne medvirke i vurderingen.
Vurdering for læring
Summativ vurdering -
Læringsresultatet. dvs. hvad har eleverne lært efter læringsprossecen. Man måler deres læring,de skal bonge ud med et resultat der er nemt at formulerer. Bruges til at informerer lærere, elever og forældre, myndigheder og internationale undersøgelser. Kvantitativ eller kvalitativ.'
Vurdering af læring
Erfaring fra egen skolegang:
Formativ - projektopgave
Summativ - de klassiske prøver
_
Feedback kan øge motivation.
Feedback forbundet til lærerplan og mål
Forudsætninger for feedbackkultur -
Planlægge for læring, fremfor planlægge for aktivitet.
Arbejd med kompetencemålene. Oversættelse af dem er nødvendig, man kan nedbryde målene til mindre delmål, men det vil gøre at eleverne mister sammenhængen.
Læringsmål skal være i ugeplanen eller på tavlen. Overfladisk opnåelse af kompetencemålene.
Kontinuerlige og dagligt arbejde med formativ feedback, ift. hvordan eleverne bevæger sig ift. kompetencemålet styrker elevernes målopnåelse.
¡Potentialisering af
læring:
”… betyder, at pædagogikken ikke alene
retter sig mod at kultivere de iboende muligheder og potentialer, men at
lærerne i undervisningen også skal skabe
og tilrettelægge betingelserne for
eleverne og læringsmiljøet på måder, der er anvisende men ikke afskærer
mulighederne for at frembringe ukendte sider af elevernes muligheder for
læring”
Olund
Kirkegård, P. (2015:54) ”Feedback i undervisningen” kap 4 i Jensen, E.”Didaktik –
praktikbog 1” Akademisk Forlag KBH.
¡2
centrale aspekter:¡1.Refleksion: Undervisningens
mulighed for at skabe opmærksomhed om noget (fænomen, begreb, genstand) som er
udenfor de lærendes horisont. Pædagogisk
fordring: at bringe opmærksomhed på fænomener som eleverne ikke selv kommer i
nærheden af.2.Refleksivitet: Eleven lærer at
rette blikket mod egen læringsproces. Pædagogisk
fordring: gennem feedbackprocesser at skabe betingelser for at eleverne lærer
mere i det de indgår i en ”selvvirksom selvoverskridelse”
Hatties Feed up model:
¡3
typer af feedback spørgsmål som læreren må have i fokus og som eleverne ideelt
set også selv skal kunne arbejde efter:
¡Feed up: Hvad er dit mål? Læringsmål og succeskriterier er klare for alle og er synliggjorte.¡Feedback: Hvor er du nu ift. målet? Hvordan klarer eleven sig frem mod målet, og hvilke fremskridt er der gjort.¡Feed forward: Hvad er næste skridt for at nå målet? Fremadrettet fokus, orienteret mod hvilke strategier der skal brugesfor at komme videre.
¡Feed up: Hvad er dit mål? Læringsmål og succeskriterier er klare for alle og er synliggjorte.¡Feedback: Hvor er du nu ift. målet? Hvordan klarer eleven sig frem mod målet, og hvilke fremskridt er der gjort.¡Feed forward: Hvad er næste skridt for at nå målet? Fremadrettet fokus, orienteret mod hvilke strategier der skal brugesfor at komme videre.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar