tirsdag den 10. marts 2015

LG - Narrative perspektiver på pædagogidk praksis - 10/3 2015

Forelæg fra Jacob Falke Rasmussen
Sproget som vores mest almindelige redskab... og samtidig det mest magtfulde.

Det narrative perspektiv -
Vi mennesker organiserer vores oplevelser og erfaringer ved at historiegøre dem.

Fortællinger i alle dens former, består af en dialektik mellem det, der kunne forventes, og det, der fandt sted - Bruner

"Sproget er som en lygte. Det, vi taler om, er det, vi bliver i stand til at se" - Wiggenstein.
Vi ser det vi kigger efter, og vi opdager det vi ved i forvejen.

Fortællinger skaber identitet.



















Eksternalisering
Barnet vs. problemet

Det er aldrig personen, der er problemet. Det er problemet, der er problemet. - Michael White.

Konflikter består af løsninger.
Den enes løsning >< den andens problem

Det, der er et problem for den ene. viser sig ofte at være en løsning for den anden.

Vores fortælling:
Den anden gjorde ham -> Jeg måtte reagere -> Den anden reagerede.
Hvad mon der skete? -> Som den anden reagerede på -> og hvad gør jeg så?

Opgave om et barn? :
1) Hvad gør barnet, som voksne kan blive irriterede eller vrede over?
2) Hvad får barnets handlinger de voksne til at gøre?
3) Hvad er effekten af dette barn?
4) Kan det passe at det er dette, barnet ønsker?
5) Hvad kunne være barnets bagvedliggende intention? Hvad kunne det umiddelbare problem være en løsning på?
6) Hvilke ideer har du til, hvordan det bagvedliggende problem kunne løsen, uden at løsningen blev et nyt problem?

Vi voksne ved ikke mere end børn - om hvilken mening børnene tillægger begivenhederne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar