Metoderne til indsamling af empiri deles groft i to kategorier
Kvantitative metoder - objektivitet. Nomotetisk, konstatere/finde og belyse lovmæssigheder. Man taler om gyldighed, er det sandt?
Kvalitative metoder - subjektive. Hermanautisk. Fortolke og forstå genstande, fænomener, personer og sammenhænge. Gældighed, er det gældende?
Hvor placerer Elevdeltagelsesprofiler (EDP) sig?
De kalder sig semi strukturede situationer.
EDP
Det de selv ønsker - Man skal se systemet med nye øjne. Reflektere over egen undervisning. Deltagelsesmuligheder. Fokus på individ og fællesskab, det skal give overblik. Redskab til differentiering.
EDP i trin
- Generering af information om, hvad der generelt foregår i forhold til den elev, som man er specifikt interesseret i.
- Generering af information om, hvad der generelt foregår i klassen.
- Meget hurtigt syntetisering af information via et visuelt snapshot at situationen.
Fælles tjekliste:
Skolen skal vide:
-gruppens navne
- formålet med observationen
-
Ingen kommentarer:
Send en kommentar