tirsdag den 3. marts 2015

Inklusion af elever i komplicerede læringsituationer - LG - 3/3-15

















Rummelighed (integration): I skolesammenhæng er integration ikke dækkende nok for rummeligheden, Man begynder at gradbøje integrationen. Ved rummelighed handler det om restens indstilling til resten. "Man kan synes du er dum, men du har ret til at være her, du behøver ikke at være her, men du har ret til det".


Eksklusion : Der er nogle der får frataget en rettighed. Men de har haft retten.

Integration rummelighed inklusion : Der er nogle der har lige ret til deltagelse. nogle får lov at være her, og kan eventuelt deltage.

inklusion: der findes ikke noget anderledes, vi er forskellige, så det er det der gør os fælles.
Det at integrere nogle, handler om at gøre dem til os, de skal rummes gos os, men vi skal ikke lide skade.
Inklusion, Fællesmængden skal også passe sig ind, så man når et fællesskab. Vi udvikler os allesammen, og gør os klogere på hinanden.


Skolehistorisk går vi fra at have eksklusion af vha. specialskoler osv, så de ikke forstyrrede fællesskabets undervisnings. Så kom menneskerettighederne, hvor at de "speciale" elever skulle tilbage til folkeskolen.
Specialbørnene skal have kvalitet. men de skal ikke bare være der, men eleverne skal synes at de skal være tilstede. Man skal have lyst til at eleverne er der.
Det handler om fællesskabets indstilling, ALLE BØR VÆRE.

Når man står i fællesskabet i rummet, så har man et standpunkt hvor at vi alle er end, og ikke er anderledes.


Elevens oplevelse er det vi måler inklusionen på.
Vi definerer inklusion ved at eleven oplever sig som en del af fællesskabet.


Ophævelse af normalitet/afvigelse:
Alle er forskellige, unikke og specielle. Nogen kan stadig møde udfordringer og kræve en tilpasset indsats, men de er ikke mere specielle end andre.

Alles deltagelse er en selvfølge. Man forholder sig ikke til, om nogen har ret til deltagelse, men hvordan man muliggør deltagelse.

Forskellighed ses som en styrke. Det er ikke at tillade deltagelse på trods af vanskeligheder, Men fordi du er anderledes/speciel har du en vigtig rolle, fordi vi er forskellige allesammen, så kan vi lære hinanden forskellige ting


Inklusion i en skolevirkelighed:
Ekskluderende skole - Eleven fratages retten til at deltage i normalklassen. Eksklusion foregår som special undervisning, som foregår på skolen, eller udenfor skolen.

Integrerende skole - Funktionel: Elever fra ekskluderet tilbud benytter skolens faciliteter.
Fysisk: Eleven befinder sig i samme fysisiske rum som normalklasse. men laver noget andet.
Social: Eleven deltager i både undervisning og sociale aktiviteter.

Inkluderende inklusion:
social og faglig.















Eksempler på de forskellige skoler:
Fiktiv person: Benny

Eksklusion - Benny er ikke sammen med normalklassen, han befinder sig på en specialskole, pga. han er blevet diagnosticeret med ADHD.

Integration -
Funktionel: Benny går i på specialskolen, men de har ikke nogle idrætshal, så ham og hans klasse får lov til at låne den almindelige skoles idrætssal.
Fysisk: Benny har fået lov til at komme ind i det de kalder normalklassen, dog har han en hjælpelærer, som laver diktat med ham alene.
Social: Benny har fået lov til at deltage i undervisningen og de sociale aktiviteter på skolen, men det er som om han klasse kun synes det er i orden, at han er der, de bryder sig vist ikke om ham.

Inkluderende -
Social: Bennys lærer gør meget ud af fællesskabet i klassen, og Benny har det rigtig godt med sine klassekammerater, da læreren laver mange sociale øvelser. Benny føler sig værdsat, og som en det af klassen.
Faglig: Bennys lærer har fundet faglige aktiviteter, samt gode grundbøger så Benny føler at han er på fagligt niveau med de andre. Læreren går meget op i undervisningsdifferentiering.

Case arbejde - 






























For at eleven skal kunne blive inkluderet bedre, så synes vi at man først og fremmest også skulle kigge på hans baggrund. Hvorfor er det lige at at han har det så svært? Er det noget der skal meldes, skal han fjernes fra familien? Har han brug for en støtteperson, som er der.
Det jeg ville gøre, var at holde et familiemøde og se hvordan det stod til på familiefronten (eventuelt også have en socialrådgiver med til mødet). Hvis n

Ingen kommentarer:

Send en kommentar