mandag den 3. marts 2014

KLM - 3/3 2014 - Hermeunutik, magt og fortolkning

1. Gruppen rundt: Forklar begrebet
2. Gruppen rundt: Læg sedlerne på en række og fortæl en "historie" om hermeneutik, herefter lægger den næste i gruppen

Forforståelse og fordom - Hans Georg Gadamer


}Som mennesker vil vi altid have en historisk betinget og dermed relativ forforståelse.
}Menneskesyn: Forståelse er det, der udmærker og kendetegner mennesket.
}Det er selve menneskets måde at være til på.
}Den kan dog revideres gennem erfaring.
}Men den er samtidigt bestemmende for, hvad det er, vi erfarer.
}Enhver forståelse tager udgangspunkt i en fordom.
}Vi er endelige væsener, der er bundet til vores egen tid.
}Vi er født ind i en kontekst og underlagt givne historiske, sociale, kulturelle betingelser, som vi ikke selv er herre over, som vi ikke kan løsrive os fra, men som præger og former vores forståelse.
- Dette er ingen hindring, men tværtimod en forudsætning for, at man kan forstå en tekst

Horisontsammensmeltning

}Kriteriet for gyldig viden er forståelse.
}Subjekter kan ikke få objektiv viden om det foranderlige.
}Udgangspunktet bliver som alternativ, at subjektet forstår gennem fortolkning.
}Dette er hermeneutikkens ontologiske udgangspunkt.
}Viden er indenfor hermeneutikken defineret som subjektiv, partikulær og relativ
}Idealet er horisontsammensmeltning
}Her lader subjektet sine fordomme og forforståelser møde den fremmede tekst.
}Herved forenes tekst og fortolker i en hermeneutisk proces.
 

Virkningshistorie

}En tekst virker op gennem historien.
}Som vi så sidste gang har fortællingen om Jesus virket ind på kunst og litteratur gennem tiden.
}Virkningshistorien har indflydelse på subjektets forforståelse af teksten.
}Vi ligger forhånd under for virkningshistoriens virkninger.
Hvem har magten til at fortolke?
 
2. Gruppearbejde med diskussion:
·         Brug Gadamers begreber til at forstå to tekster fra Det gamle Testamente. Det drejer sig om den 1. og den 2. skabelsesberetning. Den 1. går fra 1. Mosebog kapitel 1 til kapitel 2, vers 4. Fra kapitel 2, vers 5 starter den 2. skabelsesberetning. De to skabelsesberetninger har haft en omfattende virkningshistorie. Se hertil i det Nye testamente 1. Korintherbrev, kapitel 11.
 
A) Lav en hermeneutisk fortolkning af de to tekster. Hvad handler de om, hvilke værdier findes der og hvilket formål har de?
Hvordan kan du bruge Gadamers begreber til at bruge få greb om fortolkningen
- Den første beretning forklarer hvordan Gud skaber verden på 7 dage. Den religiøse værdier, bl.a. indenfor jødedommen, hvor den 7. dag er hviledagen, hvor Gud hvilede sig, men er også et tegn på hvordan Gud den Almægtige skabte verden. Formålet med teksten er at vise hvordan verden blev skabt, og hvor mægtig Gud er.
Den anden beretning handler om Hvordan Gud skabte livet på jorden både planter, dyr og mennesket.
- Virkningshistorie, Berettelsen har påvirket kristne menneskers syn på hvordan verden blev skabt, indenfor religionerne har skabelsesberetningen påvirket sådan at diverse religioner har hviledage, islam fredag, jødedommen lørdag og Kristne søndag.
 
B) Redegør for virkningshistorien af de to tekster op gennem den europæiske historie – brug jeres noter og viden fra tidligere undervisning.
I kan tage afsæt i Renæssancen,
a) Se teksten Jan Lindhardt: ”Mellem Djævel” s. 151-152 uge 6, om Pico della Mirandola samt fra samme bog s. 174 nederst om Luthers forestilling om mennesket som både retfærdig og synder.
 
b) Luther var augustiner munk, og han var påvirket af munkeordenes syn på arvesynd. http://www.kristendom.dk/artikel/365297:Indfoering--Hvad-er-arvesynd'
- Mennesket er ondt i kraft af Adams syn. BEGÆR
 
c) Grundtvig mener at mennesket er skabt af Gud og livet er en fortløbende skabelsesproces. Se uge 7 og teksten ”Livsideer” s. 189ff
 
d) Michael Jacksons ”Earth Song”  en musikvideo fra 1995, er det en fortælling om skabelse? http://www.youtube.com/watch?v=2ta20-fBW5Y
-
 
C) Opsamling på holdet
 
 
_


2. Gruppearbejde med diskussion:

·         Brug Gadamers begreber til at forstå to tekster fra Det gamle Testamente. Det drejer sig om den 1. og den 2. skabelsesberetning. Den 1. går fra 1. Mosebog kapitel 1 til kapitel 2, vers 4. Fra kapitel 2, vers 5 starter den 2. skabelsesberetning. De to skabelsesberetninger har haft en omfattende virkningshistorie. Se hertil i det Nye testamente 1. Korintherbrev, kapitel 11.

 

A) Lav en hermeneutisk fortolkning af de to tekster. Hvad handler de om, hvilke værdier findes der og hvilket formål har de?

Hvordan kan du bruge Gadamers begreber til at bruge få greb om fortolkningen

 

B) Redegør for virkningshistorien af de to tekster op gennem den europæiske historie – brug jeres noter og viden fra tidligere undervisning.

I kan tage afsæt i Renæssancen,

a) se teksten Jan Lindhardt: ”Mellem Djævel” s. 151-152 uge 6, om Pico della Mirandola samt fra samme bog s. 174 nederst om Luthers forestilling om mennesket som både retfærdig og synder.

 

b) Luther var augustiner munk, og han var påvirket af munkeordenes syn på arvesynd. http://www.kristendom.dk/artikel/365297:Indfoering--Hvad-er-arvesynd

 

c) Grundtvig mener at mennesket er skabt af Gud og livet er en fortløbende skabelsesproces. Se uge 7 og teksten ”Livsideer” s. 189ff

 

d) Michael Jacksons ”Earth Song”  en musikvideo fra 1995, er det en fortælling om skabelse? http://www.youtube.com/watch?v=2ta20-fBW5Y

 

C) Opsamling på holdet

2. Gruppearbejde med diskussion:

·         Brug Gadamers begreber til at forstå to tekster fra Det gamle Testamente. Det drejer sig om den 1. og den 2. skabelsesberetning. Den 1. går fra 1. Mosebog kapitel 1 til kapitel 2, vers 4. Fra kapitel 2, vers 5 starter den 2. skabelsesberetning. De to skabelsesberetninger har haft en omfattende virkningshistorie. Se hertil i det Nye testamente 1. Korintherbrev, kapitel 11.

 

A) Lav en hermeneutisk fortolkning af de to tekster. Hvad handler de om, hvilke værdier findes der og hvilket formål har de?

Hvordan kan du bruge Gadamers begreber til at bruge få greb om fortolkningen

 

B) Redegør for virkningshistorien af de to tekster op gennem den europæiske historie – brug jeres noter og viden fra tidligere undervisning.

I kan tage afsæt i Renæssancen,

a) se teksten Jan Lindhardt: ”Mellem Djævel” s. 151-152 uge 6, om Pico della Mirandola samt fra samme bog s. 174 nederst om Luthers forestilling om mennesket som både retfærdig og synder.

 

b) Luther var augustiner munk, og han var påvirket af munkeordenes syn på arvesynd. http://www.kristendom.dk/artikel/365297:Indfoering--Hvad-er-arvesynd

 

c) Grundtvig mener at mennesket er skabt af Gud og livet er en fortløbende skabelsesproces. Se uge 7 og teksten ”Livsideer” s. 189ff

 

d) Michael Jacksons ”Earth Song”  en musikvideo fra 1995, er det en fortælling om skabelse? http://www.youtube.com/watch?v=2ta20-fBW5Y

 

C) Opsamling på holdet
-


2. Gruppearbejde med diskussion:

·         Brug Gadamers begreber til at forstå to tekster fra Det gamle Testamente. Det drejer sig om den 1. og den 2. skabelsesberetning. Den 1. går fra 1. Mosebog kapitel 1 til kapitel 2, vers 4. Fra kapitel 2, vers 5 starter den 2. skabelsesberetning. De to skabelsesberetninger har haft en omfattende virkningshistorie. Se hertil i det Nye testamente 1. Korintherbrev, kapitel 11.

 

A) Lav en hermeneutisk fortolkning af de to tekster. Hvad handler de om, hvilke værdier findes der og hvilket formål har de?

Hvordan kan du bruge Gadamers begreber til at bruge få greb om fortolkningen

 

B) Redegør for virkningshistorien af de to tekster op gennem den europæiske historie – brug jeres noter og viden fra tidligere undervisning.

I kan tage afsæt i Renæssancen,

a) se teksten Jan Lindhardt: ”Mellem Djævel” s. 151-152 uge 6, om Pico della Mirandola samt fra samme bog s. 174 nederst om Luthers forestilling om mennesket som både retfærdig og synder.

 

b) Luther var augustiner munk, og han var påvirket af munkeordenes syn på arvesynd. http://www.kristendom.dk/artikel/365297:Indfoering--Hvad-er-arvesynd

 

c) Grundtvig mener at mennesket er skabt af Gud og livet er en fortløbende skabelsesproces. Se uge 7 og teksten ”Livsideer” s. 189ff

 

d) Michael Jacksons ”Earth Song”  en musikvideo fra 1995, er det en fortælling om skabelse? http://www.youtube.com/watch?v=2ta20-fBW5Y

 

C) Opsamling på holdet
-


2. Gruppearbejde med diskussion:

·         Brug Gadamers begreber til at forstå to tekster fra Det gamle Testamente. Det drejer sig om den 1. og den 2. skabelsesberetning. Den 1. går fra 1. Mosebog kapitel 1 til kapitel 2, vers 4. Fra kapitel 2, vers 5 starter den 2. skabelsesberetning. De to skabelsesberetninger har haft en omfattende virkningshistorie. Se hertil i det Nye testamente 1. Korintherbrev, kapitel 11.

 

A) Lav en hermeneutisk fortolkning af de to tekster. Hvad handler de om, hvilke værdier findes der og hvilket formål har de?

Hvordan kan du bruge Gadamers begreber til at bruge få greb om fortolkningen

 

B) Redegør for virkningshistorien af de to tekster op gennem den europæiske historie – brug jeres noter og viden fra tidligere undervisning.

I kan tage afsæt i Renæssancen,

a) se teksten Jan Lindhardt: ”Mellem Djævel” s. 151-152 uge 6, om Pico della Mirandola samt fra samme bog s. 174 nederst om Luthers forestilling om mennesket som både retfærdig og synder.

 

b) Luther var augustiner munk, og han var påvirket af munkeordenes syn på arvesynd. http://www.kristendom.dk/artikel/365297:Indfoering--Hvad-er-arvesynd

 

c) Grundtvig mener at mennesket er skabt af Gud og livet er en fortløbende skabelsesproces. Se uge 7 og teksten ”Livsideer” s. 189ff

 

d) Michael Jacksons ”Earth Song”  en musikvideo fra 1995, er det en fortælling om skabelse? http://www.youtube.com/watch?v=2ta20-fBW5Y

 

C) Opsamling på holdet
-

Skabelon til udarbejdelse af AD/KLM synopsis
 
Prøven i Almen dannelse: Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab
Prøven i Almen dannelse er en mundtlig prøve.
Den mundtlige prøve har udgangspunkt i en synopsis på maks. 5 normalsider udarbejdet af den studerende.
Synopsis udarbejdes vha. skabelonen nedenfor.
 
”Afsættet for synopsen er den studerendes identifikation af et dilemma, der knytter sig til de etiske, politiske, demokratiske og religiøse udfordringer i skolen.
Den studerende sætter særligt fokus på et dilemma, der knytter sig til enten undervisningen, forældresamarbejdet eller skolen som en samfundsmæssig institution. Det udvalgte dilemma behandles ud fra en analyse af kulturens, samfundets og skolens centrale værdier med sigte på egen lærerpraksis.
 
Til den mundtlige prøve skal den studerende kunne forholde sig til det beskrevne dilemma under inddragelse af alle relevante videns- og færdighedsmål. ”
LÆS DISSE IGENNEM!  De er f.eks. angivet på forsiden af alle ugeopgaver.
 
”På baggrund heraf skal den studerende fremføre begrundede forslag til, hvordan det påpegede dilemma vil kunne løses via selvstændig handling.
Synopsen indgår i bedømmelsen. ”
 
Det betyder i AD/KLM, at I skal vælge et dilemma at arbejde med. Et dilemma er der ikkenødvendigvis et entydigt svar på, derfor skal I ved hjælp af jeres valgte teoretiske perspektiver analysere og forstå, hvad der er på spil i dilemmaet. Før man kan opstille forslag til handlemuligheder, må man først forstå dilemmaets karakter. Forståelsen kommer via analysen. Efter analysen skal I på en nuanceret og reflekteret måde angive mulige handleanvisninger for at løse dilemmaet.
 
Bemærk at grundbogens cases og studiespørgsmål ofte er opstillet som dilemmaer og kan bruges til inspiration.
 
Opgaven skal sammen med den mundtlige eksamen vise, at I har opfyldt fagets vidensmål, færdighedsmål og det overordnede kompetencemål som beskrevet i studieordningen.
 
 
Hold:
Navn(-e) & studienummer (-re):
 
 
Synopsens tema (titel):
 
 
1) Præsentation af synopsens centrale dilemma og tilkendegivelse for motivation for valget heraf
 
Den studerende sætter særligt fokus på et dilemma, der knytter sig til enten undervisningen, forældresamarbejdet eller skolen som en samfundsmæssig institution. Det udvalgte dilemma behandles ud fra en analyse af kulturens, samfundets og skolens centrale værdier med sigte på egen lærerpraksis.
 
 
2) Derefter omsættes dilemmaet til en problemformulering: 
 
 
 
 
 
 
3) Her angives valg af teoretisk perspektiv. Hvilken teori eller teoretiske modeller vil I bruge til at analyse og forstå dilemmaet? De vigtigste begreber defineres.
 
 
4) Her præsenteres analyse af dilemmaet og dets årsager vha. den valgte teori.
 
 
 
5) Konklusion: Her sammenfattes analysens vigtigste punkter.
 
 
6) Konklusionen og perspektiveringen skal have sigte på løsninger af dilemmaet i relation til egen lærerpraksis, altså begrundede forslag til, hvordan det påpegede dilemma vil kunne løses via selvstændig handling.
 
7. Litteraturliste efter gældende standarter
 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar