2. Gruppen rundt: Læg sedlerne på en række og fortæl en "historie" om hermeneutik, herefter lægger den næste i gruppen
Forforståelse og fordom - Hans Georg Gadamer
}Som
mennesker vil vi altid have en historisk betinget og dermed relativ
forforståelse.
}Menneskesyn:
Forståelse er det, der udmærker og kendetegner mennesket.
}Det
er selve menneskets måde at være til på.
}Den
kan dog revideres gennem erfaring.
}Men
den er samtidigt bestemmende for, hvad det er, vi erfarer.
}Enhver
forståelse tager udgangspunkt i en fordom.
}Vi
er endelige væsener, der er bundet til vores egen tid.
}Vi
er født ind i en kontekst og underlagt givne historiske, sociale, kulturelle
betingelser, som vi ikke selv er herre over, som vi ikke kan løsrive os fra,
men som præger og former vores forståelse.
- Dette
er ingen hindring, men tværtimod en forudsætning for, at man kan forstå en
tekstHorisontsammensmeltning
}Kriteriet
for gyldig viden er forståelse.
}Subjekter
kan ikke få objektiv viden om det foranderlige.
}Udgangspunktet
bliver som alternativ, at subjektet forstår gennem fortolkning.
}Dette
er hermeneutikkens ontologiske udgangspunkt.
}Viden
er indenfor hermeneutikken defineret som subjektiv, partikulær og relativ
}Idealet
er horisontsammensmeltning
}Her
lader subjektet sine fordomme og forforståelser møde den fremmede tekst.
}Herved
forenes tekst og fortolker i en hermeneutisk proces.
Virkningshistorie
}En
tekst virker op gennem historien.
}Som
vi så sidste gang har fortællingen om Jesus virket ind på kunst og litteratur
gennem tiden.
}Virkningshistorien
har indflydelse på subjektets forforståelse af teksten.
}Vi
ligger forhånd under for virkningshistoriens virkninger.
Hvem har magten til at fortolke?
2. Gruppearbejde med diskussion:
·
Brug Gadamers
begreber til at forstå to tekster fra Det gamle Testamente. Det drejer sig om
den 1. og den 2. skabelsesberetning. Den 1. går fra 1. Mosebog kapitel 1 til
kapitel 2, vers 4. Fra kapitel 2, vers 5 starter den 2. skabelsesberetning. De
to skabelsesberetninger har haft en omfattende virkningshistorie. Se hertil i
det Nye testamente 1. Korintherbrev, kapitel 11.
A) Lav en
hermeneutisk fortolkning af de to tekster. Hvad handler de om, hvilke værdier
findes der og hvilket formål har de?
Hvordan kan du
bruge Gadamers begreber til at bruge få greb om fortolkningen
- Den første beretning forklarer hvordan Gud skaber verden på 7 dage. Den religiøse værdier, bl.a. indenfor jødedommen, hvor den 7. dag er hviledagen, hvor Gud hvilede sig, men er også et tegn på hvordan Gud den Almægtige skabte verden. Formålet med teksten er at vise hvordan verden blev skabt, og hvor mægtig Gud er.
Den anden beretning handler om Hvordan Gud skabte livet på jorden både planter, dyr og mennesket.
- Virkningshistorie, Berettelsen har påvirket kristne menneskers syn på hvordan verden blev skabt, indenfor religionerne har skabelsesberetningen påvirket sådan at diverse religioner har hviledage, islam fredag, jødedommen lørdag og Kristne søndag.
B) Redegør for virkningshistorien
af de to tekster op gennem den europæiske historie – brug jeres noter og viden
fra tidligere undervisning.
I kan tage
afsæt i Renæssancen,
a) Se teksten
Jan Lindhardt: ”Mellem Djævel” s. 151-152 uge 6, om Pico della Mirandola samt
fra samme bog s. 174 nederst om Luthers forestilling om mennesket som både
retfærdig og synder.
b) Luther var
augustiner munk, og han var påvirket af munkeordenes syn på arvesynd. http://www.kristendom.dk/artikel/365297:Indfoering--Hvad-er-arvesynd'
- Mennesket er ondt i kraft af Adams syn. BEGÆR
c) Grundtvig
mener at mennesket er skabt af Gud og livet er en fortløbende skabelsesproces.
Se uge 7 og teksten ”Livsideer” s. 189ff
d) Michael
Jacksons ”Earth Song” en musikvideo fra
1995, er det en fortælling om skabelse?
http://www.youtube.com/watch?v=2ta20-fBW5Y
-
C) Opsamling på
holdet
2. Gruppearbejde med diskussion:
·
Brug Gadamers
begreber til at forstå to tekster fra Det gamle Testamente. Det drejer sig om
den 1. og den 2. skabelsesberetning. Den 1. går fra 1. Mosebog kapitel 1 til
kapitel 2, vers 4. Fra kapitel 2, vers 5 starter den 2. skabelsesberetning. De
to skabelsesberetninger har haft en omfattende virkningshistorie. Se hertil i
det Nye testamente 1. Korintherbrev, kapitel 11.
A) Lav en
hermeneutisk fortolkning af de to tekster. Hvad handler de om, hvilke værdier
findes der og hvilket formål har de?
Hvordan kan du
bruge Gadamers begreber til at bruge få greb om fortolkningen
B) Redegør for virkningshistorien
af de to tekster op gennem den europæiske historie – brug jeres noter og viden
fra tidligere undervisning.
I kan tage
afsæt i Renæssancen,
a) se teksten
Jan Lindhardt: ”Mellem Djævel” s. 151-152 uge 6, om Pico della Mirandola samt
fra samme bog s. 174 nederst om Luthers forestilling om mennesket som både
retfærdig og synder.
b) Luther var
augustiner munk, og han var påvirket af munkeordenes syn på arvesynd. http://www.kristendom.dk/artikel/365297:Indfoering--Hvad-er-arvesynd
c) Grundtvig
mener at mennesket er skabt af Gud og livet er en fortløbende skabelsesproces.
Se uge 7 og teksten ”Livsideer” s. 189ff
d) Michael
Jacksons ”Earth Song” en musikvideo fra
1995, er det en fortælling om skabelse?
http://www.youtube.com/watch?v=2ta20-fBW5Y
C) Opsamling på
holdet
2. Gruppearbejde med diskussion:
·
Brug Gadamers
begreber til at forstå to tekster fra Det gamle Testamente. Det drejer sig om
den 1. og den 2. skabelsesberetning. Den 1. går fra 1. Mosebog kapitel 1 til
kapitel 2, vers 4. Fra kapitel 2, vers 5 starter den 2. skabelsesberetning. De
to skabelsesberetninger har haft en omfattende virkningshistorie. Se hertil i
det Nye testamente 1. Korintherbrev, kapitel 11.
A) Lav en
hermeneutisk fortolkning af de to tekster. Hvad handler de om, hvilke værdier
findes der og hvilket formål har de?
Hvordan kan du
bruge Gadamers begreber til at bruge få greb om fortolkningen
B) Redegør for virkningshistorien
af de to tekster op gennem den europæiske historie – brug jeres noter og viden
fra tidligere undervisning.
I kan tage
afsæt i Renæssancen,
a) se teksten
Jan Lindhardt: ”Mellem Djævel” s. 151-152 uge 6, om Pico della Mirandola samt
fra samme bog s. 174 nederst om Luthers forestilling om mennesket som både
retfærdig og synder.
b) Luther var
augustiner munk, og han var påvirket af munkeordenes syn på arvesynd. http://www.kristendom.dk/artikel/365297:Indfoering--Hvad-er-arvesynd
c) Grundtvig
mener at mennesket er skabt af Gud og livet er en fortløbende skabelsesproces.
Se uge 7 og teksten ”Livsideer” s. 189ff
d) Michael
Jacksons ”Earth Song” en musikvideo fra
1995, er det en fortælling om skabelse?
http://www.youtube.com/watch?v=2ta20-fBW5Y
C) Opsamling på
holdet
-
2. Gruppearbejde med diskussion:
·
Brug Gadamers
begreber til at forstå to tekster fra Det gamle Testamente. Det drejer sig om
den 1. og den 2. skabelsesberetning. Den 1. går fra 1. Mosebog kapitel 1 til
kapitel 2, vers 4. Fra kapitel 2, vers 5 starter den 2. skabelsesberetning. De
to skabelsesberetninger har haft en omfattende virkningshistorie. Se hertil i
det Nye testamente 1. Korintherbrev, kapitel 11.
A) Lav en
hermeneutisk fortolkning af de to tekster. Hvad handler de om, hvilke værdier
findes der og hvilket formål har de?
Hvordan kan du
bruge Gadamers begreber til at bruge få greb om fortolkningen
B) Redegør for virkningshistorien
af de to tekster op gennem den europæiske historie – brug jeres noter og viden
fra tidligere undervisning.
I kan tage
afsæt i Renæssancen,
a) se teksten
Jan Lindhardt: ”Mellem Djævel” s. 151-152 uge 6, om Pico della Mirandola samt
fra samme bog s. 174 nederst om Luthers forestilling om mennesket som både
retfærdig og synder.
b) Luther var
augustiner munk, og han var påvirket af munkeordenes syn på arvesynd. http://www.kristendom.dk/artikel/365297:Indfoering--Hvad-er-arvesynd
c) Grundtvig
mener at mennesket er skabt af Gud og livet er en fortløbende skabelsesproces.
Se uge 7 og teksten ”Livsideer” s. 189ff
d) Michael
Jacksons ”Earth Song” en musikvideo fra
1995, er det en fortælling om skabelse?
http://www.youtube.com/watch?v=2ta20-fBW5Y
C) Opsamling på
holdet
-
2. Gruppearbejde med diskussion:
·
Brug Gadamers
begreber til at forstå to tekster fra Det gamle Testamente. Det drejer sig om
den 1. og den 2. skabelsesberetning. Den 1. går fra 1. Mosebog kapitel 1 til
kapitel 2, vers 4. Fra kapitel 2, vers 5 starter den 2. skabelsesberetning. De
to skabelsesberetninger har haft en omfattende virkningshistorie. Se hertil i
det Nye testamente 1. Korintherbrev, kapitel 11.
A) Lav en
hermeneutisk fortolkning af de to tekster. Hvad handler de om, hvilke værdier
findes der og hvilket formål har de?
Hvordan kan du
bruge Gadamers begreber til at bruge få greb om fortolkningen
B) Redegør for virkningshistorien
af de to tekster op gennem den europæiske historie – brug jeres noter og viden
fra tidligere undervisning.
I kan tage
afsæt i Renæssancen,
a) se teksten
Jan Lindhardt: ”Mellem Djævel” s. 151-152 uge 6, om Pico della Mirandola samt
fra samme bog s. 174 nederst om Luthers forestilling om mennesket som både
retfærdig og synder.
b) Luther var
augustiner munk, og han var påvirket af munkeordenes syn på arvesynd. http://www.kristendom.dk/artikel/365297:Indfoering--Hvad-er-arvesynd
c) Grundtvig
mener at mennesket er skabt af Gud og livet er en fortløbende skabelsesproces.
Se uge 7 og teksten ”Livsideer” s. 189ff
d) Michael
Jacksons ”Earth Song” en musikvideo fra
1995, er det en fortælling om skabelse?
http://www.youtube.com/watch?v=2ta20-fBW5Y
C) Opsamling på
holdet
-
Skabelon
til udarbejdelse af AD/KLM synopsis
Prøven i
Almen dannelse: Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab
Prøven i Almen dannelse er
en mundtlig prøve.
Den mundtlige prøve har
udgangspunkt i en synopsis på maks. 5 normalsider udarbejdet af den
studerende.
Synopsis
udarbejdes vha. skabelonen nedenfor.
Citat fra studieordningen, http://ucsj.dk/fileadmin/user_upload/Laereruddannelsen/Studieordning_for_Laereruddannelsen_UCSJ_2013.pdf, s. 63
”Afsættet for synopsen er
den studerendes identifikation af et dilemma, der knytter sig til de etiske,
politiske, demokratiske og religiøse udfordringer i skolen.
Den studerende sætter
særligt fokus på et dilemma, der knytter sig til enten undervisningen,
forældresamarbejdet eller skolen som en samfundsmæssig institution. Det
udvalgte dilemma behandles ud fra en analyse af kulturens, samfundets og
skolens centrale værdier med sigte på egen lærerpraksis.
Til den mundtlige prøve skal
den studerende kunne forholde sig til det beskrevne dilemma under inddragelse
af alle relevante videns- og færdighedsmål. ”
LÆS DISSE IGENNEM! De er f.eks. angivet på forsiden af alle
ugeopgaver.
”På baggrund heraf skal den
studerende fremføre begrundede forslag til, hvordan det påpegede dilemma vil
kunne løses via selvstændig handling.
Synopsen
indgår i bedømmelsen. ”
Det betyder i
AD/KLM, at I skal vælge et dilemma at arbejde med. Et dilemma er der
ikkenødvendigvis et entydigt svar på, derfor skal I ved hjælp af jeres valgte
teoretiske perspektiver analysere og forstå, hvad der er på spil i dilemmaet.
Før man kan opstille forslag til handlemuligheder, må man først forstå
dilemmaets karakter. Forståelsen kommer via analysen. Efter analysen skal I
på en nuanceret og reflekteret måde angive mulige handleanvisninger for at
løse dilemmaet.
Bemærk at
grundbogens cases og studiespørgsmål ofte er opstillet som dilemmaer og kan
bruges til inspiration.
Opgaven skal
sammen med den mundtlige eksamen vise, at I har opfyldt fagets vidensmål,
færdighedsmål og det overordnede kompetencemål som beskrevet i
studieordningen.
|
Hold:
Navn(-e) & studienummer
(-re):
Synopsens tema (titel):
|
1) Præsentation af synopsens
centrale dilemma og
tilkendegivelse for motivation for valget heraf
Den studerende sætter
særligt fokus på et dilemma, der knytter sig til enten undervisningen, forældresamarbejdet
eller skolen som en samfundsmæssig institution. Det udvalgte dilemma
behandles ud fra en analyse af kulturens,
samfundets og skolens centrale værdier med sigte på egen lærerpraksis.
|
2) Derefter omsættes dilemmaet til en problemformulering:
|
3) Her angives valg af teoretisk
perspektiv. Hvilken teori eller teoretiske modeller vil I bruge til at
analyse og forstå dilemmaet? De vigtigste begreber defineres.
|
4) Her præsenteres analyse af dilemmaet og dets årsager vha. den
valgte teori.
|
5) Konklusion: Her sammenfattes analysens vigtigste punkter.
|
6) Konklusionen og perspektiveringen skal have sigte på løsninger af
dilemmaet i relation til egen lærerpraksis, altså begrundede forslag til, hvordan
det påpegede dilemma vil kunne løses via selvstændig handling.
7. Litteraturliste efter gældende standarter
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar