Færdighedsmål: At analyserer forskellige former for motivation
Review:
Motivation:
- Behaviorsme: Skinner, motivation kommer af belønning
- Kognitive: Mennesker er nysgerrige og ønsker at finde ud af alt - skabe orden i verden og i hovedet.
- Behovsteorier: Motivation handler om nogle grundlæggende behov.
- Indre og Ydre: Den indre, den motivation der findes i os, kognitiv og behov. Ydre, de ting der kommer udefra, behaviorisme.
Maslows Behovspyramide |
http://www.folkeskolen.dk/516238/case-om-individ-og-faellesskab
Hvorfor vil Simon ikke motiveres?
Knud Illeris
Hvem?
Dansk professor i læring
Hvad?
Læringstrekant
Hvordan?
Studeret læring siden 70'erne
Hvis vi skal forstå læring, skal man forstå de processor der er kører ind og ud af hinanden. Ligesom
et tandhjul.
Den vandrette pil er en læringsproces, som er påvirket af en grad af omverden som er den lodrette pil.
Man skal se læringen som en helhed. Man skal have en motivation der kan blive drevet af indholdet OG omverden.
Simon og Illeris: Drivkraften er i bund, gider ikke opgaven. Omverdenen, der er kun piger, forslag: sæt en dreng eller to med i gruppen.
Illeris model:
- Modellen tager ikek udgangspunkt i enkelte hjørner.
- I stedet ser den processen imellem hjørnerne og hvordan processerne påvirker hinanden
- Fokus på individplanet, og ikke det mere sociale plan.
Materielt sampil - Piaget og Illeris
Socialt samspil - Vygotski
Teorien om planlagt adfærd
Icek Ajzen:
Amerikansk psykolog. Teorien om planlagt adfærd. Igennem statiske studier fandt han i 1985 ud af hvordan folk gennemfører deres ønsker adskiller sig fra folk der giver op.
(Des bedre de tre ting er, des større er chancen for at handlingen gennemføres).
TPA & Ajzen + Simon:
1. Ønske: Ikke lyst til opgaven
2. Andres holdning: Læreren eller drengene siger han skal.
3. Kontrol: Ingen samarbejdsevner med piger.
Præstationsmotivation
Bandura:
Self-efficacy: Troen på om at man vil lykkes med det man sætter sig for.
Ifølge Banduras teori om S-E, gør v kun det, som tror vi lykkes med
Korrelation & kausalitet
Ingen kommentarer:
Send en kommentar