mandag den 10. marts 2014

Inklusion, udsathed og AKT - Noter til ADHD - 10/3 2014

Barn med blandingsdiagnoser ADHD, indlæringsvanskeligheder, tourettes og aspergers syndrom, bipolar lidelse med mere

Kapitel 3  ADHD pp 49-71




Definition af ADHD -
American Psychiatric asscioation opstiller officielle kriterier for en lang række syndromer.
En triade af uopmærksomhed og/eller hyperaktivitet-impulsivitet.

Symptomer på den "uopmærksomme type" -
- Hyperaktivitetsproblemer, bl.a. er barnet uroligt, og taler meget. Barnet er ofte "på vej videre". Har svært ved at være stille og rolig. 
- impulsivitetsproblemer, bl.a. buser ud med svar, svært ved at vente, forstyrrer eller afbryder.

Symptomerne skal helst begynde før barnet er 7 år gammel, påvirke barnets almene livsfunktion og optræde i mindst to miljøer fx skole og hjem.

DSM-IV, tre undertyper af ADHD, som er:
1. Den overvejende uopmærksomme
2. Den overvejende hyperaktive-impulsive type (sjælden)
3. Den kombinerede (oftest)

Efter den terminologi vil diagnosen også være ADHD, selvom der måske ikke er hyperaktivitet.


Et nyttigere begreb til ADHD
Et problem med hæmning
Børn med diagnosen kan være optaget af deres videospil i op til flere timer, når det er en fascinerende beskæftigelse er er no problemo. Problemet er når de skal være optaget af noget der er mindre fangende.

Russel Barkley + andre definerer ADHD som en slags hæmning. Børn (og voksne) med ADHD mangler altså i et omfang nogle bremser, de er:

Ude af stand til at standse distraherende indtryk à
Uopmærksomme
Ude af stand til at standse indre tanker à
Impulsive
Ude af stand til at bremse handlinger foranlediget af distraherende indtryk eller tanker à
Hyperaktive

 Disse bremser findes i hjernens frontallapper.
 
 














Behandling af ADHD og problemer med organisering
Præsentation ar lærestof for børn med ADHD
- Fjern alt hvad der må distrahere for området
- Præsenter stoffet på en levende og entusiastisk måde som er fanger barnets opmærksomhed, med det der er er mest stimulerende for dem i øjeblikket.
- Sørg for at have god øjenkontakt. Eller find ud af hvad der fungerer bedst.
- Brug en "kode" til at bringe barnet til fokus, fx et bank i bordet.
- Skærp barnets opmærksomhed med instrukser om " Det her er vigtigt"!
- Bryd lange vejledninger i korte og simple bidder.
- Tjek om det er forstået.
- Få eleverne til at understrege nøgleordene i vejledningen.
- Få eleverne til at markere det forkerte svar med X i flervalgsopgaver. På den måde kommer de hurtigt i gang, samtidig med der tvinges til at læse alle svarmulighederne igennem, før de træffe deres endelige valg.
- Giv fysisk hyperaktive børn lov til at rejse sig fra deres pladser for at uddele og indsamle opgaver osv.
- Giv børnene lov til at vælge deres foretrukne siddepladser. Det vil typisk være i nærheden af læreren, som ikke altid befinder sig forrest i klasseværelset.

Besvær med organisering
- Notesbøger, en mappe med dobbeltopslag, en lektiebog, en månedskalender,
- Opgaver,



Flere hjælpetips
- Elever med ADHD har ofte en overdreven opfattelse af hvor godt de klarer sig. Håndgribelig dokumentation giver barnet og forældrene et realistisk billede af niveauet.
- Overvej at give eleverne en kort prøve på forhånd for at få et realistisk billede af stoffet.
- Forklar problemet og dets konsekvenser højt og tydeligt på tidspunktet for hændelsen.
- Brug tidsplaner og planlægningskalendere til at inddele opgaverne i overkommelige og konkrete bidder
- Brainstorm ideer på kartotekskort eller teksbehandlingsanlæg. sorter dem derefter fysisk og anbring emnerne i rigtig rækkefølge.


Drengene i skolen

KVAN; nr. 97, november 2013. Nielsen pp 95-108

Er der virkelig så mange der lider af ADHD som tallene lyder? Eller kan det dække over andre problemer?

Joke: ADHD = Alle Drenge Har Det

Ingen kommentarer:

Send en kommentar