onsdag den 5. marts 2014

Elevens læring og udvikling - 5/3 2014 - Problemfelt om ordblinde

Problemformulering
Hvordan kan man forstå ordblinde børns behov, hvordan kan gruppearbejde støtte det enkelte barn, og hvordan kan man som lærer understøtte ordblinde børns behov?



Problemfelt:
Aktualitet
Emnet er aktuelt. Lærere skal kunne identificere de ordblinde elever før det er forsent, så eleverne kan få den rette undervisningsgang.


Ordblinde elever får større fokus i folkeskolen, eftersom alle elever skal inkluderes og undervises således, at deres individuelle behov bedst muligt tilgodeses. Derudover forklarer Ulla Knudsen, afdelingsleder på Ordblindeinstituttet i Ballerup: “Hun fortæller, at instituttet har foretaget 36 såkaldt vejledende læseundersøgelser i år. 29 af dem mundede ud i, at barnet fik konstateret ordblindhed. Kun én af undersøgelserne blev betalt af barnets skole.” Flere forældre for deres børn undersøgt for ordblindhed, og denne tendens må imødegås af lærerne.


Man er i gang med at finde ud af hvilken metode der virker bedst, hvor man kan se at IT har en positiv effekt, der der kan være spændende at undersøge er, om gruppearbejde kunne hjælpe, om de “normale” børn kunne hjælpe de ordblinde, og derved støtte hinanden.  


Relevans
Emnet er relevant som underviser. Som underviser kommer vi til at møde ordblinde børn, og vi skulle identificerer ordblindhed, og tage hensyn til ordblindhed. Endvidere skal alle børn inkluderes og udvikle sig individuelt, bedst muligt. Underviseren må derfor tage højde for, hvordan eleven bedst muligt kan få fagligt udbytte af undervisningen, imens den ordblinde elev ikke ekskluderes socialt i klassen.

Man kan også undersøge i denne sammenhæng, om eleven ville skulle i en specialklasse, eller om inklusion ville kunne spille en rolle i denne sammenhæng.


Undren
Vi spekulerer på, om gruppearbejde ville kunne gøre et fremskridt inden for ordblinde børn behov, skal de have individuelt arbejde, eller ville gruppearbejde kunne give fremskridt. Lige nu er IT et hit. Ville undervisningsdifferentiering og inklusion hjælpe de ordblinde børn, og ville de “normale” børn være med kunne være med til dette gruppearbejde?


Vi spekulerer på, hvilke metoder og arbejdsmodeller der ville kunne anvendes i undervisningen for at tilgodese ordblinde børns behov. Metoder som E-læsere, gruppearbejde og individuelt arbejde har alle været debatteret.


Bo Christensen fremhæver en undersøgelse foretaget af forskere, som viser hvordan brugen af IT-værktøjer styrker de ordblinde elevers læsning. Han skriver følgende:


“Digitale e-læsere og tablets kan hjælpe elever, der lider af ordblindhed, til at læse hurtigere og i højere grad forstå, hvad de læser, viser en ny undersøgelse. E-læsere kan zoome ind på ordene, og det er der, humlen ligger, mener forskerne”. (http://folkeskolen.dk/527216/at-spotte-ordblinde)


Udover E-læsere, kan der tages højde for niveauinddeling af graden af ordblindhed.


På Tarm Skole i Ringkøbing-Skjern Kommune har man de senere år niveaudelt i overbygningen, selv om det siden 1993-skoleloven ikke har været tilladt. Man gør det for at styrke den enkelte elevs læringsmuligheder. I skoleåret 2011/2012 dannede skolen en 9.klasse med læsesvage elever og en 9.klasse med læsestærke elever, og ved afgangsprøven i læsning klarede den mindre læsestærke klasse sig bedre, end lærerne havde forventet. Til gengæld klarede den læsestærke klasse sig under forventning, fortæller Ellen Ahrensback Roesgaard i sit PD-projekt fra Professionshøjskolen Via. (http://folkeskolen.dk/528121/er-niveaudeling-vejen-til-inklusion-i-folkeskolen)


Endvidere har gruppen debatteret en vis undren over for inklusionsbegrebet, og hvorledes ovenstående metoder gør sig gældende inden for inklusion af ordblinde børn.


Aktuelle debat





Ingen kommentarer:

Send en kommentar