onsdag den 9. september 2015

Kristendomskundskab d. 9/9 2015 - hinduimse buddhisme

Essensialistisk kulturforståelse konstruktivistisk
Peter Berger: Dialektisk sampil mellem kultur og individ.

Arbejdet med grundbegreber sigter mod at give eleverne indsigt i forestillinger, værdier og tankemønstre i de valgte religioner og livsopfattelser. Der arbejdes med forestillinger om det hellige, med frelsesforestillinger og veje til frelse/indsigt i tilværelsen samt tilhørende centrale begreber. Undervisningen foregår som en varieret vifte af aktiviteter med fortælling, iagttagelse, tegning, diskussion og problembehandling samt drama og bevægelse i relation til de behandlede temaer.

Religioners og livsopfattelser ydre udtryk viser sig fx i fortællinger og myter, vaner og ritualer, symboler og helligsteder, som der arbejdes med. Eleverne tilegner sig gennem arbejdet kompetencer i at afkode og tolke grundtanker og værdier i forhold til de forskellige fremtrædelsesformer. Der kan fx arbejdes med en undersøgelse af, hvorvidt det er muligt at dyrke yoga og meditation uden at få noget af den religiøse kontekst, hvorfra denne praksis stammer, med i købet.

Opgave:
a.
Hvad ved gruppen om  Mahabhara/Ramayana?,
Mahabhara er et indisk epos. Familie strid mellem to grene af Bharata slægten: Pandavaerne og Kauravaerne. Pandavaerne vandt vha. Krishna. Handler om magt.
- Ramayana er et indisk epos. En heltemodig prins Rama, som senere bliver identificeret som Vishnu. Familiestrid fører til at rama må i landflygtighed i 14 år med sin kone Sita. I sit eksil kommer ham i kamp mod dæmonkongen Ravana. Rama befrier sin kone, med en bistand af en hær af aber. 

Hvad tror gruppen at vide?
Der manglede en slags tidlinje. Lidt ala de græske epose. 

Hvad vil gruppen gerne vide?
Bedre tidslinje. Den råde tråd. Sammenhæng.

b.
Hvordan kommer I rundt om udfordringen?
Hvis man skulle tage udfordringen op, da skulel man lave eller i hvert fald forsøge at lave sin egen tidslinje. 

Hvad er mulighederne og begrænsningerne?
Mulighederne er at få større overblik over eposerne, men begræsningen ligger i at de springer, inklusiv at der ikke som sådan står årstal i fortællingen, og man skal skabe sin egen røde tråd.

Kan I udvikle en slags prototype for, hvad en fortælling skal kunne i jeres undervisning?
Skal have alle begreberne med. Der skal være en AHA ting. Der skal være en råd tråd mellem start og slut. Der skal være baggrundsviden. 

c.
At vurdere og evaluere eget og andres arbejde?


Hvordan vil I formidle jeres resultat?



Undervisning
Had - 
Begær - 

Hvordan formidles disse begreber til eleverne?
Karma og Samara
Moksha


Man kan sætte de indiske eposer ind i eventyr modellen.















Atman og Brahman
Mennesket er en del af Gud
Mennesket kan ikke stole en umiddelbar fornemmelse som en kilde til viden om den bagvedliggende orden Brahman, som mennesket er en del af når kroppen efterlades.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar