mandag den 21. september 2015

kristendom - 21/9 2015 - Islam

Prøven i kristendomskundskab  
Den studerende udarbejder og afleverer en opgave med en analyse af en selvvalgt lærerfaglig problemstilling central for faget kristendomskundskab/religion.
Omfanget er maks. 10 normalsider.
Sidetal følger gruppestørrelse

Den studerende præsenterer et undervisningsforløb i relation til den skriftlige opgaves problemstilling. Ved prøven argumenteres for valg af mål, fagligt indhold og faglige tilgange, arbejdsformer og evalueringsmåde og der perspektiveres til fagets øvrige kompetenceområder.
30 min. for individuel prøve.
Aflevering af opgaven i angivet form og indhold til rette tid og sted.
Aflevering af et undervisningsforløb i angivet form og indhold til rette tid og sted.
ØUndervisningsforløbet lægges som bilag til den skriftlige opgave.

Sidetal og øvrige retningslinjer følger snart!
Undervisningsplanen skal være en skematisk oversigt – dvs. uden begrundelser/argumenter for de trufne valg.
Argumentationen fremfører I til den mundtlige prøve.

Islam
Religions begrebet i Fælles mål. (Model) Vejledningen - inspireret af Ninian Smart.
Analyse redskaber:
Religionsdefinitioner: f.eks. Ninian Smart, Bruce Lincoln.
Typologier: systematisk (videnskabelig) inddeling af fænomener i bestemte, karakteristiske typer” (Den store danske ordbog.dk)
Kategorier: Opdeling af empiriske observationer ud fra én dimension, modsat typologiernes flere dimensioner.

Jan Hjärpes 5 kategorier

1. Religiøst engagement:
Entusiasme ----------- Ligegyldighed ----------- Afstandtagen
2. Historisk givne retninger indenfor islam
3. Indstilling til tolkning af religionens indhold:
Traditionalisme (taqlid – imitation) -------------- Modernisme (ijtihad – anstrengelse)
4. Synspunkter på religionens funktion:
Sekularisme ------------------Teokratisme (”fundamentalisme”)
5. Aktivitet:
Kvietistisk (en kristen gruppen, der fokuserer en indre religiøsitet. De reiligøse oplevelser foregår i hovedet, hjertet osv.) -------- Aktivistisk -------- Militant -------- (Vold)


Formålet er at få et mere nuanceret billede af Islam. Tanken er at man går tilbage og ser på den rene form for Islam. 

Hadith: Tekster udover koranen. Mohammeds sidevane. 

Udefra vs. Indefra
Den mulimske/islamiske tradition/dogmatik inkl. islamiske forskeres arbejder.
Historisk-kritik. Koranforskning - vestlig. 
Koranen
Guds åbenbaringer til profeten Muhammed - tradition
114 suraer (kapitler)
6204-6236 ayaer (vers)
inddel efter længde - længste først, korteste til sidst - undtagen sura 1 Fatiha'en
Ikke nogen forløbende handling. 

Spørgsmål til Thomas Hoffman (professor)

1.
2. 
Noter:
Koranens budskab blev udfordret af sin samtid (K 8:31). 
Udsagn om at koranen er tydelig (k 15:1). 
En af de tidligste biografier af Muhammed beskriver en psykologisk krise, han var i tvivl om han var blevet sindsyg. fx Beretningen om de satanstiske vers. Muhammed var en gag faldet for fristelsen for at tilbede andre guder end Allah.

Tro - Iman
De 6 trossætninger:
1.Tawhid: (sura 2:255, 10:31 og sura 112), Troen på Guds (Allahs) enhed, fortsættelse eller genbekræftelse af en monoteistisk religion, Muhammed som religionens segl, der lukker for videre udvikling af åbenbaringen.
2.Troen på engle (sura 50:17)
3.Troen på Guds bøger (Koranen, Toraen, Mosebøgerne, Davids salmer og evangelierne (sura 4: 163)
4.Troen på Guds profeter, Muhammed, David, Moses og Jesus (sura 6: 83-87)
5.Troen på dommedag (sura 50:21-30)
6.Troen på menneskets egen ansvarlighed og Guds viden om menneskets skæbne (sura 25:2)

Opgaver
Hvad er forholdet mellem tro og gerninger? 
- Man skal omsætte troen til handlinger. Man kunne ikke bare tage til paradis ved at tro, men man skulle også gøre det ved gode handlinger. Der skal både tro og gerninger til. Den rette tro fører til gode handlinger. 
Hvilken rolle spiller tro og gerninger i forhold til begrebet Dommedag og menneskets frelse i islam?
- Nogle muslimere ville mene at det er Gud der til sidst der fider ud af hvem der sker under dommedag, man ville blive stillet til ansvar for sine synder af Gud. Den der skal finde ud af om man et en rettroende og god muslim er Gud der bestemmer, og kun Gud alene. Til gengæld kan den troende vha. af anvisninger som koranen giver, gøres til et mere retfærdigt væsen, og bliver bedre bedømt ved dommedag. 

Find eks. i Koranen på at Gud har forudbestemt historiens gang i detaljer se s. 150 i Bæk Simonsen
- Gud har en skæbnebestemmelse. Han har en plan med mennesket og jorden. Mennesker har på en måde fri vilje, men er vejledt af Gud. Og det er viljen til anerkende sine synder. 
Eks. på at mennesker har mulighed for at vælge. S. 152
- Man har fri bestemmelse, men der er straf for at træffe det forkerte valg, hvilket henleder tilbage til at Gud allerede har en plan og en etik/moral for mennesket. 
Hvad er de mulige teologiske konsekvenser af de to forskellige forståelser af forholdet mellem Guds vilje/menneskets frie vilje? Og evt. praktiske f.eks. i forhold til etik?
Hvad blev kompromiset i sunni islam?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar