fredag den 17. januar 2014

HISTORIE, vikinge tid 17/1 2014 - + kildekritik og didaktik

Fortiden og livet, s 39

Skabe en indre sammenhæng
Livshistorier
Virkeliggøre fremtidsraten i ens liv
Historiebevidsted

Rosenzweg/Thelen Undersøgelsen: Brugbare fortider, personlige og intime fortidsbrug. Hvad kan vi bruge fortiden til i vores liv?

Hverdagslivets anvendelse af fortid, interesserer sig og anvender det.

Forståelse og Brug

Historieforståelsens tones af sammenhængen, hvor den dannes og bruges.

Udfordringen: afdække ligheder og forskelle..

Historierugstypologi, s. 40

4 orienteringspunker

1. Aktør og observatørhistorie - kigger man på eller deltager
2. Læg - og faghistorie - tidsskrifter (illustreret videnskab) eller kataloger fra fx nat.mus
3. Pragmatisk og lærd historie - man bruger det man kan, eller tingene skal hænge sammen ude fra kilderne
4. Identitetsnær og identitetsneutral historie -

Interesse og brugsværdi
At gøre med historie, når 1 eller flere interessere sig for noget fortidigt og bruger den til et formål.
Ludvig Holberg (1773): " Historie er en fortælling om fortidige forhold med det sigte at bevare erindringen om de forhold, som kan lære os selv at leve godt og lykkeligt".
Kun videregive det der har brugsværdi.
Historie begynder ca.

Fortidsbrugere og historiens lære

Jensens formål med bogen; at vi bliver mere opfindsomme, eftertænksomme og kritiske fortidsbrugere. (s. 58)
Pragmatisme; Nyttiggøre fortidige erfaringer i nutid sammenhæng (s. 59)
Lære af historien. Hegel: " ... Aldrig lærte noget fra historien og følgelig ikke har handlet ud fra den lærdom, som kunne være uddraget heraf". (s. 60)

Indgribende og analogier, s.60

Virkeliggørelsens af historiens endemål; fornuftens list bag om de aggerende mennesker.
Indgribende historiebrug; Fortidige erfaringer søges nyttiggjort i nutiden.
Brugen af analogier tilbagevendende element i læreprocesser. Ikke fungere uden.

Aldrig mere end 9. April, s. 60

9. April (9/4) analogi ti 9/11. Overraskelse og choktilstand.
"Det bliver den 5. August 1914 om igen". Hans Hedtoft. 8. April 1940.
Den Parlamentariske kommission, 1945;


-
Identitetsarbejde

Gennem dannelse/omdannelse af identiteter, at det bliver handlingsdueligt individuelt og i grupper, etablering af kropslige og mentale forudsætninger.
Historie kan have indgribende brug; bearbejder folks identiteter, ofte stilfærdigt og selvføleligt. Kulturarv.

Identitet

Dannes i komplekst sammenspil.
Aktiviteter som efterligne, spejle og identificere.

-


Historiebevidsthed

Fortidsfortolke (9. April) (døde)<-> Nutidsforståelse (Vi skal have et militær der sikrer os)(nulevende) <-> fremtidsforventning (ikke fødte)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar