onsdag den 8. januar 2014

Elevens læring og udvikling 8/1 2013

Plan :

1. S-grupper
2. Evaluering
3. Test-resultater
4. Turbooverblik

-

Studiegrupper - Nye grupper.

Test -
1. Ser godt ud :)
2. Erfaringer - lidt tid, nåede ikke, kunne have set bedre ud hvis der var mere tid. Tiden spillede en rolle.
3. Strategier - portfolie, opslagsværk. Mindmap - hurtigt overblik. Noter. Powerpoint, men tager tid. Tjek, ukendte variabler, kan være IT.
4. Udfordringer - Sikre at teorierne ikke bliver glemt. Overblik over hvad der skal repeteres, forår, hvad læren ikke har gjort klart nok. variation i tilegnelsen af stoffet. Ikke kan sige det samme, ikke alle på banen. Dem der siger meget, forstår de egentlig noget?. Overblik over stoffet. Relevans.


Turbooverblik!

1. Skinner - behaviorisme. adfærd. begreber: forstærkning, straf osv. Vi lærer kun af os selv.
Skinner, fremme i 50'erne -> forstækning

2. Bandura - Social indlæringsteori. Mennesker lærer igennem andres forstærkninger. observere -> imiterer. Bandura var inspireret af Skinner.

3. Piaget - Kognitiv. Vigtigste begreb hos Piaget er skemaer (mentale forestillinger). Det Piaget siger vi vil i livet er at adaptere (adaption = tilpasning).
Assimilation = når man forstår noget, ud fra hvad man ved i forvejen, eksisterende skema.
Akkommodation = Vi ændrer skema. Vi vil gerne tilpasse os.

4. John Bowlby - Tilknytning. Vigtigste begreb: Arbejdsmodeller ( mentale forestillinger om oplevelsen af verden og oplevelsen af os selv). fx Søren på 1 år græder, moren tager ham op og moren er verden, han oplever derfor verden god og tryg, og han opfatter sig selv som at han er værd at tage op. Men desværre er det ikke sådan for alle børn, Flemming er modsat Søren, Flemming bliver ikke altid taget op, Flemming oplever ikke verden som det trygge sted, og man kan ikke forvente at verden hjælper, Flemming får ikke følelsen af at han er noget værd.
Ainsworth: Tilknytningsmønstrer, det er ikke kun børn det drejer sig om, men også voksne.
a. sikker tilknytning fx Søren
b. ambivalent tilknytning fx Bo. Nogle gange har Bo modtaget hjælp for forældre, og nogle gange ikke. Ligepludselig skulle Bo selv klare det. Bo ved godt hvordan man giver kærlighed. Bo kan begynde at klæmrer sig fast til relationerne, han er bange for han svigter end at blive svigtet igen.
c.usikker og utryg tilknytning fx Flemming, han vil ikke bede om hjælp, han stoler kun på sig selv. Bange for at miste sin selvstændighed.

5. Erikson - Elev af Freud. Vigtigste begreb: Krise (vendepunkt), der er 8 faser.
Hver fase hos Erikson følger samme proces, ex femte trin: modning -> øgning af krav -> krise -> løsning i positiv eller negativ retning. Man vil danne sig sin identitet. -> Næste trin.

6. SIT - Tajfel og Turner. TO TEORIER!
a. Ingroups & Outgroups : Den gruppe vi er en del af er ingroups. "De andre" er outgroups. Trigger, nogle fra outgroups kan komme ind i din ingroup, det afhænger af triggeren.
b. Selvkategorisering :
= man danner sig en social identitet.

7. Bronfedrengen - økologisk udviklingsmodel. For at forstå individet skal kigge på dens systemer, hvilket system er individet en del af?
mikrosystemer fx familie
makrosystemer fx hvad vil det sige at være familie?
tidssystem fx hvor er mennesket i livet og historien?

Viser hvordan mennesket kan forstås som helhed.

8. Identitet -
a. Vi har ingen kerne, (socialkonstruktionisme), vi er ikke den samme de forskellige steder. Man indtager og forhandler forskellige roller/ subjekstspositioner.
fx hos mormor og morfar - det søde barnebarn. Knallertklubben - den hårde dreng.


b. Vi har en kerne (Giddens, sociale arenaer, en gruppe vi er del af). Vi får opbygget en identitet.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar