torsdag den 15. januar 2015

Vurdering af læremidler - Historie - 15/1 2015

 Hvad er et læremiddel? - 
Midler til elevernes læring, skal bidrage til elevernes læring. (Bodil Nielsen, 2010)

Læremidler er redskaber til at nå et bestemt mål. (Hansen og Skovmand, 2011)

I historie kan læremidler være:
- Artefakter
- Medier
- Mundtlige

Typer af læremidler - 
Semantiske læremidler: Tekster, lyd billeder, film, genstande. Betydningsindhold, men ikke indbygget didaktik.
Didaktiske læremidler: lærerbog, arbejdsbog, temabog, fagportaler, læringsspil. produceret til undervisnings indlejret didaktik.
Funktioneller læremidler: Apps, tavlen, mobil/iPad, værktøjsprogrammer. Redskaber der facitiliterer eller muliggør processor.

Det didaktiske læremiddel - Forskellige genrer:
- Materiale der med brug af pædagogiske og didaktiske teorier rekontekstualiserer ekspert viden til skolefaglig viden.

Læremidlets rolle i praksis -
Type 1 - Læremidlet er indholdsmæssigt og metodisk udgangspunkt for undervisningen.
Type 2 - Læremidlet anvendes som afsæt for aktiviteter
Type 3 - Læremidlet anvendes som reference
Type 4 - Læremidlet anvendes ikke

Mini-opgave: Hvilken rolle havde grundbogen i vores praktik, og hvilken rolle ville den have for en kommende undervisningsplan?

Digitale læremidler - 
Kræver dobbelt blik mellem didaktik og brugervenlighed

SAMR - Modellen -> KIG!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar