onsdag den 28. januar 2015

Kristendom 28/1 2015 filosofi med børn

Der er ingen krav i fælles mål hvor man skal inddrage filosofien.
Filosofiske samtaler kan det hele.
Per Jespersen, den frie åbne og spontane samtale med eleverne.

Peter Worley, træne i at tænke logisk. The if machine. et undervisningsmateriale til læreren.
Platon not Playdoh.
Hvad er hans begrundelse for filosofi med eleverne?

" Børn kan godt filosofere. Forstår de logikken, ved at filosofere. Filosofere er en samtale. Filosofi begynder med undren."
Worley beskæftiger sig med erkendelsesteori.
Wonder -> Puzzlement -> undrer sig. I 90'erne var det forundring, som fx livet og verden.


Michael H. Larsen
Praktisk filosofi med børn.
Ser praktisk filosofi som en vej til menneskelig dannelse
Bevidst om at udvikle egen tænkning. Hvad er et filosofisk spørgsmål?
Et Spørgsmål med flere svar eller et spørgsmål der ikke kan svares endeligt. Spørgsmål der rører os.

<1.Empiriske spørgsmål _____________________________________________2. Filosofiske spørgsmål>

1. "find et svar" fx Hvor mange venner har du?
2. "undersøg mulige svar" fx Hvad er et venskab?
3. Midt linje, fx Hvordan kan man vide at nogen er ens ven?

Hvad er ikke praktisk filosofi?
Det er ikke løsningen på alt. Og er ikke en konfliktløsning.
Det kan dog have have en konfliktløsende effekt.
Ikke en evalueringsmetode.


Michael H. Larsen opgave
Begrebsanalyse s. 86 - At blive klogere på... Hvad er?-Spørgsmål....
Tro -
Ordleg - 
Det modsatte af tro kan være tvivl.
Hvad er ikke tro? Indbildning fantasi. Sammensatte ord, utro, betro, troskab, troværdig, utroværdig, Trofast.
Kan man putte ord ind i en ord befindelse, tro flytter bjerge, Du skal ikke tro du skal vide, jeg tror på dig, at være tro, at kunne tro, at være troende, at skabe tro, at være tro.
Udsagnsord: At miste tro, at miste tiltro.
Hvilke kriteterier skal være opfyldt for at opfylde begrebet: Man skal ikke tvivle, man skal vide hvad tro er, kommer an på hvilken kontekst. Det kan være en ide. Man kan bruge ordet tro i en overbevisende hensigt, og i en ikke overbevisende. Vid konteksten.

Metodens muligheder og begræsninger: STartskud til en samtale? Men hvor dybt kan den gå?
Hvad kunne sættes foran og bagved? Der er ikke så meget fagligt. Det kan give stof til eftertanke. Hvad er det man arbejder med?
Er det svært for samtalelederen? Det er ikke svært hvis man har øvet spørgsmålene. Ikke svært.


Per Jespersen:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar