fredag den 23. januar 2015

Kristendom - 23/1 2015 - webetik og digital mobning


Pligtetik
Nytteetik
Dydsetik
Jødedom
De ti bud
Torahen skal følges.
Det gode er defineret for en via de ti bud.

Buddhisme
Der stadig nogle forskrifter, som er mere åbne.

Man definerer selv det gode valg.
Gøre ting der skal opnås ved Nirvana. Nirvana à Det gode liv er opnået, du er in heaven.
De står kun til ansvar over for dem selv.
Karma – Gøre det man selv synes er godt.


Webetik og digital mobning- 
Digital mobning - Forskerne undersøger fænomenet som en variant af mobning. Potential uendeligt publikum. Overgrebene er svære at slette eller at slippe af med. 
Det er bedre at se det som konstruktioner, pga. fordelingen er mere uforanderlig. Man kan føle sig beskyttet bag skærmen.
Kryptificering: Meddelelserne skrives internt i et kodesprog. Man kan være i tvivl om hvem der er omtalt. 
Mobbeoffere både blandt ekskluderede og inkluderede elever. 
De ekskluderede er dog mere risikerede for mobning. 

Haiku digt 
  • Bliver I nogle gange uvenner på nettet, eller når I sms’er?: Ja selvfølelig, fordi man ikke kan se vedkommendes kropssprog, så man kan ikke fornemme tonen. 
  • Bliver I hurtigt gode venner igen?: Nogle gange, kommer an på situationen. 
  • Har I hørt om nogen, der er blevet mobbet på nettet eller på sms?: ja. 
  • Har I talt med andre børn og voksne, så mobningen er blevet stoppet?: Ja. 
  • Er der forskel på at blive drillet over mobilen/nettet og på at blive det, hvis man står over for hinanden? Helt Snickers. 
  • Er der forskel på at blive holdt uden for i skolen og på nettet?: Ja. 
  • Hvad kan man gøre, hvis man føler, at de andre holder én udenfor?: Bliv inkluderet, prøv at find nogle fælles interesser, snak med en voksen. 
  • Hvad kan man gøre, hvis man får en besked, der gør én ked af det?: Firtæl det til personen eller en voksen, måske er personen jo ikke klar over at beskeden gjorde dig ked af det. 
Selve digtet:

Jeg har en mobil
Jeg er digital mobber
Mit offer græder

Offereret Græder
Det var jo bare for sjov
Jeg siger undskyld

Nu på min P-C
Er jeg på Facobook altid
Hvor vi driller ham

Jeg Føler anger
Da jeg talte med lærer 
Mobning er nedern'

Man må ik' mobbe
Det siger min tro og Gud
Så jeg stopper nu

Næstekærlighed
Det er hvad der skal til nu
Kærlighed og fred

Ingen kommentarer:

Send en kommentar