tirsdag den 31. maj 2016

artikler til inklusion nationalt og internationalt

Artikel 1 - inklusion er en succes i Tyskland

Af Jørn Sørensen
28. februar 2014

Der skal flere lærere og klasseværelser til, mener en skole i Flensborg kaldt Schule Der Rude. 
Der er både klasseværelser, sideværelser og grupperum. På den måde kan man opdele børnene så der kommer ro, 
Der er altid mindst 2 voksne i en klasse. En pædagog og en lærer. Sommetider kan der være 3. Skolens leder er ikke i tvivl om at god inklusion også kræver flere økonomiske ressourcer. 
I Danmark har man sagt at man skal inkluderer først og derefter investerer, i Tyskland har man først udvidet skolerne, og derefter inkluderet. Samtidig har tyskerne invisteret i at give lærere og pædagoger flere kompetencer, så de kan arbejde bedre sammen. 
_________________________________________________________________________________

Artikel 2 - der mangle viden om inklusion

Af Marie-Louise Andersen
9. februar 2014

Differentieret undervisning har lagt an på de forskellige typer elever, varieret undervisning, og en god struktur og ledelse af både klasse og undervisning, et miljø der støtter læring, og hvor der er tænkt over trivsel, fællesskabet og forkskellige former for elevmedinddragelse.
Det er dog vigtigt at man er forberedt på at møde elever med specielle behov. Det kræver fagpersoner, som der har den understøttende viden, som kan støtte lærerne. 

Internationalt fremhæves begrebet co-teaching, som er god for specielt udviklingen af inkluderende klasser. Co-teaching kan bidrage til gensidig udvikling mellem faglighederne og et brud på forestillingen om at, almenlæren primært skal forholde sig til de almene elever og speciellæren til dem med specielle behov.
_________________________________________________________________________________

Artikel 3 - Udbredt skepsis mod ADHD i Frankrig

Af Birthe B. Pedersen
1. juni 2013

Frankrig har en af de laveste forekomster af ADHD i verden. Det er pga. der er flere psykiatere som ser lidelsen som et symptom på familier der ikke fungerer frem for en sygdom. 
I Frankrig er ADHD-diagnosen steget betragteligt siden 2007, og salget af Ritalin er steget 70% siden 2007. 
Den franske sundhedsstyrelse HAS, skønner at ca. 2% af alle franske skolebørn lider af alvorlige former for ADHD. Andre undersøgelser mener det er 3%. Det er langt mindre end andre skolebørn i Europa., hvor det skønnes at ca 2-3 gange så mange har diagnosen. I USA mener man at ca- hver femte teenagedreng har diagnosen. 
Ca. 20.000 franske børn behandles med Ritalin, imens der i Danmark, som har langt færre indbyggere, er der ca. 38.000 der får medicin mod ADHD.

I Frankrig er der en Psykoanalytiker ved navn Aline Cohen de Lara ser siger at:
"Jeg mener ikke at vi underdiagnosticerer ADHD i Frankrig, eller børn med hyperaktivitet ikke får den hjælp de har brug for. Men som psykoanalytiker mener jeg, at hyperaktivitet ikke er en sygdom, men et symptom på en mere generel angst, som hænger sammen med den måde familien fungerer på".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar