tirsdag den 29. april 2014

AKT-Funktionen i folkeskolen, oplæg af AKT-mennesker - 30/4-2014 - INKLUSION & AKT

Oplæg af AKT-vejlederne i Skolerne i Nykøbing

Rammer for AKT-Arbejdet:
Folkeskolelovens §1 elevens alsidige udvikling
Folkeskolelovens §18 undervisningsdifferentiering

"adfærd, kontakt, trivsel" - synspunkter på undervisningen af børn og unge med særlige behov. Fra undervisningsministeriet 2000, et hæfte.

Kommunale rammer og visioner for AKT-arbejdet.
Skolen værdigrundlag "Alle skal lykkes".
Egen rammesætning og tilgang.

Vejledergrundlag på Skolerne i Nykøbing
- Vejlederrollen
- Det forebyggende arbejde
- Støtte til inklusion
- Akut-funktionen

Børn i vanskeligheder contra børn med vanskeligheder -
Muldvarpen der fik en lort på hovedet.



Inklusionsbegrebet

 - Værdigrundlag "Alle skal lykkes"
- Folder, definition til forældre
- Rummelighed contra inklusion, "Det er et barn tilstede! - Det giver mening for barnet og skolen, at barnet er tilstede"

Mette Stange, Rasmus Alenkær

LP-modellen (læringpædagogisk analysemodel) og systemteori: fra individ til kontekst

Thomas Nordahl -
Http://www.youtube.com/watch?=_SsccRkLLzU -> Man kan skal se på hele billedet i stedet for kun situationen

Hvad er det for nogle børn man ser?
Diagnose børn
Børn med vanskeligheder
Børn i vanskeligheder

AKT-Vejlederens værktøjskasse

Samarbejde med : VIGTIGT
- Kollegaer
- Forældre
- Tværfagligt

Klassen:
Vanskeligheder med klassen

Enkelte børn:
primært med børn i vanskeligheder, svært ved det sociale og er blevet svigtet

Grupper af børn:
Hvilket samspil er der i gruppen? osv.
status, roller osv.

Hvad gør vi i klassen?
Forebyggende og indgribende, svært at få tid til
Formøde med team,
Indsats,

Theraplay
Susan Hart - har lavet en god teori

Formålet: Gennem leg og positiv kontakt t opøve barnets evne til selvregulering og skabe positive indre arbejdsmodeller, samt skabe/genskabe sikre tiknytningsmønstre

Metoden bliver i dag anvendt til børn med sociale følelsesmæssige eller adfærdsmæssige vanskeligheder.
Kan anvendes terapeutisk mellem voksen-barn eller gruppesammenhæng voksen barn. Primært for børn mellen 1½-12 år.

De fire dimensioner:
- Struktur
- Engagement
- Omsorg
- Udfordring

Den 3-delte hjerne
1. Neomammale hjerne, tænkehjernen
2. Paleomammale hjerne, følehjernen
3. Reptilhjernen, krop og instinkter osv.

Venneklasse eller forældreklasse:
Samarbejde mellem skoler i Nykøbing og PPR, Odsherred kommune
-Venneklassen,
-Forældreklassen,










Andet
Rasmus Alenkær: Inklusion er en langvarende proces.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar